– 20 procent av SJ:s resor inkluderar Resplus, så det är viktigt att Amadeus kan sluta avtal med andra kollektivtrafiksoperatörer, säger Pierre Flodén, key account manager på SJ.
Men om och hur det ska lösas finns inget svar på. Amadeus säger diplomatiskt att de ”har för avsikt att säkra tillgången till det content som ses som nödvändigt i den nya lösningen”.
Resebyråerna säljer SJ-resor för 1,1 miljarder kronor varje år. Affärsresebyråerna står för det mesta, 1 miljard. Bokningar sker i dag genom SJ:s egen distributionsplattform gamla Stina eller nya webbaserade Linkonline, vilket är processmässigt mer omständligt för resebyråerna. Genom avtalet ska SJ:s hela tågutbud även kunna bokas i den nya tåg-gds som Amadeus skapar och plöjer ner flera miljarder kronor. SJ är en viktig pusselbit i Amadeus tågstrategi, ihop med bland andra franska SNCF, och Trenitalia, som redan slutit avtal.De nya höghastighetstågen mellan storstäder ute i Europa slår ut inrikesflyget på dessa sträckor och beräknas ha 330 miljoner passagerare 2020.
– Om resebyråerna inte ska tappa den här försäljningen måste de kunna erbjuda sina kunder tågalternativet. En resebyrå kan inte ha alla tågbolag i Europa i huvudet, det behövs en tredjepartsdistribution, säger Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia.
Amadeus testar den nya lösningen ute hos svenska affärsresebyråer, men det dröjer kanske ytterligare ett–två år innan tåg
bokningen i Amadeus är i full gång, även för onlineresebyråer för privatresor.
– En tredjedel av svenska resebyråer bokar inte tåg alls, så vi hoppas öka vår försäljning. Det ger oss också global distribution, säger Thomas Mann, distributionsdirektör på SJ.
Det blir dock dyrare för SJ att distribuera sig mot resebyråledet genom Amadeus än det egenägda Stina/Linkonline, hur mycket vill varken SJ eller Amadeus säga.
– Det blir lite dyrare, men vi räknar i gengäld med ökad försäljning, säger Thomas Mann.
SJ ska i första steget installeras i Amadeus tåglösning Agent Track, som används av resesäljare som bokar offline. Därefter kommer en lösning för onlineresebyråer som säljer privatresor. Resebyråerna kan även fortsätta att sälja SJ genom Stina/Linkonline.