Annons:

180 vetgiriga ville bli morgondagens vinnare

Vi är halvvägs genom krisen. Det var budskapet från SEB:s senior-ekonom Klas Eklund på Travel News Studio. Men TUI Travels Johan Lundgren visade på charterns väg till framgång även i tuffa tider.

Drottningholmssalen på Sheraton i Stockholm var välfylld när Travel News genomförde sitt höstseminarium Travel News Studio i mitten på november. Cirka 180 nyckelpersoner från resebranschens alla delar hade samlats för att nätverka – och för att lyssna till en av Sveriges mest kända ekonomer, Klas Eklund på SEB, TUI Travels vice koncernchef Johan Lundgren och digitala gurun Joakim Jardenberg. Det högtflygande temat var Resebranschen 3.0 – så blir du morgondagens vinnare och där bidrog även moderatorn Lennart Paulssons två sidekickar Linda Bjernstål, vd på Flygstolen, och Katalin Paldeak, koncerndirektör för Clarion Hotels i Norden, med sina reflektioner från hotell- och onlineresebyråvärlden.

”Vi seglar på okänt vatten”
Det var beska droppar som bjöds publiken, när SEB:s seniorekonom Klas Eklund gav sin bild av tillståndet i den globala ekonomin.
Han pekade på den försiktiga vändning uppåt som syns i USA, de europeiska ekonomierna som hålls under armarna av centralbankerna och Kinas kraftiga tillväxt, men där tillväxttakten mattats av den senaste tiden.
– Men det är de politiska riskerna som gör att världsekonomin beskrivs som bräcklig. Vi vet inte hur det går med euron som valuta, i USA tornar budgetstupet upp sig och ett nytt ledarskap har tillträtt i Kina som vi inte vet hur de kommer att agera.
Han hänvisade till ekonomerna Carmen Reinhart och Kenneth Rogoff som i sin bok This time is different menar att det tar lång tid att återhämta sig efter djupa finanskriser, åtta till tio år.
– I så fall är vi halvvägs genom krisen, men inte mer. Men den här gången spelar helt nya faktorer in, som gör osäkerheten ännu större. Vi seglar på okänt vatten.
Ekonomer som Robert Gordon menar att den underliggande tillväxten och innovationskraften i den globala ekonomin inte varit så stark som vi trott. Den snabba, digitala utvecklingen har gett spektakulära framsteg i vissa branscher, men inte förmått driva hela den ekonomiska tillväxten.
– Jag förstår att det kan smärta att höra, men att människor fick tillgång till rinnande vatten inomhus påverkade produktiviteten och lönsamheten i ekonomin mer än tillkomsten av Iphone, sade Eklund.
Utgången av eurokrisen menade Klas Eklund är omöjlig att spå. Det mest sannolika enligt honom är att Grekland kommer att lämna valutasamarbetet, en så kallad ”Grexit.”
Risken att hela eurosamarbetet skulle spricka är enligt Eklund ”inte sannolik, men risken är inte noll”.
– Det som talar för att de övriga euroländerna väljer att hålla ihop är risken för en djup ekonomisk depression för alla euroländer där BNP rasar med 8-10 procent.

”Ge kunden vad de vill betala för”
Johan Lundgren har avancerat till vice koncernchef i Europas största charterbolag TUI Travel. Han delade med sig av charterjättens tuffa förändringsresa, som nu ger resultat även i ett krisdrabbat Europa. I kampen mot lågprisflyg, onlinesresebyråer och potentiella nykomlingar som Google och Apple har TUI Travel allt mer nischat sig mot att erbjuda unika, differentierade produkter anpassade för stora volymer. Blue Village är ett exempel på ett framgångsrikt koncept i Norden, som tjänar som förebild för övriga marknader.
– Situationen i England var riktigt illa där affärsmodellen och lönsamheten varit svag. Du ska inte ge kunden vad de vill ha, du ska ge kunden vad de är beredda att betala för, sade han.
Genom att skapa attraktiva semestererbjudanden kan duktiga charterbolag hitta nischer som är betydligt mindre konkurrensutsatta.
Han påpekade att även om Ryanair är Europas mest lönsamma flygbolag, så är inte allt lågprisflyg framgångsrikt. Att bygga sin framgång enbart på lägsta pris är en svår utmaning.
– Din framgång bygger både på att din egen kostnadsnivå ska vara låg och att andras kostnadsnivå inte är lägre. Dessutom förväntas du växa hela tiden. Men Ryanair har varit otroligt duktiga, hatten av för dem!
Lundgren pekade på tre starka trender inom privatresandet i Europa: prishets, där transporten ses som vilken handelsvara som helst där det lägsta priset avgör, individualisering med mer skräddarsydda paket samt uppkoppling, där sociala medier-sajter som Tripadvisor är viktiga, och där onlinenärvaro med bokningsfunktioner är avgörande för framtida framgång.

”Be honest and do good shit”
Sociala nätverk är den största förändringen sedan talspråket, skriftspråket och tryckpressen, enligt webbgurun Joakim Jardenberg. Och vi kan bara lära oss hur de fungerar genom att använda dem. Föreläsningen inleddes med en film från Youtube om hur elva månader gamla Iris enkelt hanterade en Iphone. Att dagens teknik går att hanteras av alla var en av Jardenbergs huvudpoänger.
– I dag är tekniken tillgänglig för alla.
Den allra viktigaste förändringen som påverkar hela samhället är att 2 miljarder människor är sammankopplade via sociala nätverk.
– Alla skärmar är ett fönster till ett obegränsat informationsflöde. Vi projicerar inte längre vår identitet på Facebook utan skapar den där.
För resebolagen gäller det att hitta sin kärna för att kunna ta betalt för sina tjänster i denna nya verklighet där pristransparens lätt blir ett chicken race mot botten.
 – Vi måste förstå den stora maskinen. Men du lär dig inte Twitter genom en kurs.  Vi lär oss genom att göra saker.
Själv skulle han vilja se resetjänster som följer oss hela vägen.
– Vi måste försöka förstå vad tekniken kan göra för oss. Tänk om exempelvis resetjänsten kunde föreslå en aktivitet när ett möte blivit inställt.
De stora sociala nätverken har gjort att allting handlar om relationer.
– Alla företag består av människor. Låt dem synas. Var mänsklig och leverera ett värde tillbaka. Be honest and do good shit.
Med guruns rätt tvekade inte Jardenberg att kritisera både arrangören Travel News och huvudtalaren Fritidsresor för bristande mobilanpassning. Trots detta var han ödmjuk nog att erkänna att han inte visste så mycket om resebranschen.
– Jag vet inte bättre än ni, men jag vet annorlunda.

Kommentarer är stängda.