Annons:

”Vi ska inte vara billigast” – Finnair talar ut om priskrig, SAS konkurs och finsk design

Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg gläds åt att SAS anställda har jobben kvar. Men nu förbereder han sig för ett tufft krig om marknadsandelar nästa år på Asientrafiken. – Vi ska kämpa som tusan för att vinna det.

Trodde du att SAS skulle gå i konkurs?
– Nej det trodde jag inte, men det var nära ögat.

Samtidigt som SAS-krisen pågick körde ni en stor tv-reklamkampanj, var det en slump?
– Timing is everything. Nej, ärligt talat, kampanjen var planlagd innan vi visste hur allvarlig situationen var, men jag tycker att den funkade fint.

Är det bra eller dåligt för Finnair att SAS överlevde krisen?
– Det som gläder mig mest är att många fick behålla jobben, för att inte tala om vilka ringverkningar det skulle ha haft. Det ska bli kul att fortsätta kampen mot bland andra SAS.

Det går bättre för er, en vinstökning till 49 miljoner euro under tredje kvartalet och en prognos där förlust vänds till vinst i år.
– Jo, men vi sparar som alla andra. Även om förra årets sparprogram på 140 miljoner euro genomförts snabbare än förväntat, så har vi fått ett nytt sparbeting på 60 miljoner euro. Och vad det innebär vet vi inte än.

Ditt nya jobb är ju en följd av besparingar, en Skandinavienchef i stället för tre landschefer. Vad har du gjort under dina första nio månader?
– Jag försöker bygga ett ramverk, där hela försäljningsteamet i Sverige, Danmark och Norge – totalt 16 personer – blir samspelt och jobbar ihop som vinnarskallar. Vi ska vara Nordens champion!

Turkish Airlines, Qatar Airways, Austrian Airlines – det är många flygbolag som börjat satsa på Asien. Hur står ni er i den kampen?
– Det är fler konkurrenter än fem år tillbaka i tiden och marknaden är väldigt transparent, det är lätt att jaga låga priser. Men många kunder ser inte helheten. Du tjänar en till fyra timmar på att flyga från Sverige till Asien via Helsingfors, som är den snabbaste och kortaste vägen.

Hur ska folk förstå det då?
– Ibland får man ha geografilektion, blåsa upp en jordglob och visa att världskartan bedrar, jorden är inte en platt pannkaka. Vi måste förstås även ha konkurrenskraftiga priser, men vi är och ska inte vara billigast.  Vår produkt bygger på kvalitet och service.

Hur tuff är den svenska marknaden?
– Vi har ökat lite i antal passagerare i år, men intjäningen blir inte lika bra som förra året. Marknaden är avvaktande bland små och mellanstora företag. Men det är bara att gilla läget.

Mer förmånligt bonussystem, flera typer av affärsklassbiljetter, automatisk incheckning och boardingkort via mobilen. Är det ny charmoffensiv mot affärsresenärer på gång?
– 2013 blir ett krig om marknadsandelar. Genom de här satsningarna tror jag att vi både kommer att attrahera nya affärsresenärer och glädja våra befintliga. Och genom att minska antalet biljettyper från 30 till 5 för alla våra passagerare har vi gjort det lättare att jämföra villkor och tjänster för vad som ingår i resan.

I våras invigde ni er linje till Chongqing i Kina, som jag aldrig hört talas om innan, hur går den?
– Jag kände inte heller till Chongqing, trots att man har 32 miljoner invånare och är ett viktigt produktionscentrum för bil- och elektronikindustrin och en gateway till Tibet. Vi har bra med passagerare, men inte bästa yielden. Men linjen måste få tid på sig.

Kan du avslöja nästa nya Asienlinje?
– Nej, men målet är att vi ska täcka Asien, det är hörnstenen i vår strategi. Från Sverige är Peking och Shanghai våra mest framgångsrika linjer, men det är Japan som ökat mest i frekvens de senaste åren.

Era plan ska inredas av Marimekko – hur mycket Marimekko har du hemma?
– Jag har nu bott sju år utomlands och det har stärkt min finska identitet och gjort mig mer patriotisk. Jag har Marimekkotyger i garderoben, dukar med Marimekkoservetter och en Iittalaservis. Och Sibelius i huvudet …

Kommentarer är stängda.