Annons:

Turkiet lyfte arrangörerna

Det var charterjättarna som stod för tillväxten bland de svenska researrangörerna förra året. Det visar Travel News unika kartläggning av de 100 största researrangörerna i Sverige.

De stora växer, förutom Apollo som drabbades hårt av den arabiska våren. Men det är svårare att hitta entydiga mönster hos de mindre researrangörerna.  Av 94 mindre arrangörer växte 54 stycken medan 40 tappade omsättning i fjol. De tio mest lönsamma arrangörerna hade en omsättning i spannet 20 till 63 miljoner kronor, till exempel UCPA Resor och Rosa Bussarna.
Trots rekordresultat 2010 för de 100 största bolagen ökade den sammanlagda vinsten med 5 procent till 1,12 miljarder kronor 2011.
För charterjättarna var 2011 i huvudsak ett bra år med en tillväxt som är större än för samhället i stort (3,9 procent). Men den arabiska våren slog hårt mot Egyptenresandet. Apollo tappade 7,5 procent i omsättning till 2,5 miljarder kronor i Sverige. Hårdast drabbades Detur som halverade sin omsättning till 197 miljoner kronor och toppar arrangörernas förlustlista med ett minus på 6 miljoner kronor.  På nordisk basis blev Apollos vinst ändå 197 miljoner.
– Det var en viss överkapacitet på marknaden och sista kvartalet försvann i stort sett. Trots detta blev det ett anständigt resultat, säger Nordenchefen Mats Dahlquist.
I år har Apollo haft en tuff vår, men betydligt bättre sommar tack vare dåligt sommarväder.
– 2012 blir ett ganska okej år i Norden och Sverige har haft en stark återhämtning.
 I kraft av sin omsättning på 5,35 miljarder och med många olika destinationer drabbades inte Fritidsresor lika hårt av problemen i Egypten.  Med en tillväxt på 17,9 procent drog Fritidsresor ifrån närmaste konkurrenten Ving. Fritidsresor uppvisade också den största resultatförbättringen i kronor. Siffrorna är dock inte jämförbara. I Fritidsresor ingår arrangören Nazars nordiska siffor och nettoresultatet från flygverksamheten.
– Våra koncept som Blue Village och Blue Couple växer kraftigt. Eftersom vi ger ett större värde till resenärerna kan vi ta lite mer betalt, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor.

Sommarens försäljning ökande något i jämförelse med rekordåret 2011. De senaste tre åren har Fritidsresors resenärer ökat med 25 procent.
– Det ser väldigt bra ut i höst. Folk vill lägga mer pengar på resor,dessutom gynnas vi av den dåliga sommaren och den starka kronan.
Vings försäljning ökade med 5,7 procent till 4,6 miljarder kronor 2011 och vinstmarginalen slutade på 5,6 procent.
– Det var ett rekordresultat för oss och vi lyckades sälja resor till bra priser, säger Vings vd Magnus Wikner.
I år går försäljningen ännu bättre. En förklaring är Turkiets ökande popularitet där Ving är stora.
– Vi fick hjälp av vädret. Sommaren var väldigt stark, sedan har det hållit i sig. Bokningarna till nästa sommar ligger 30 procent högre än vad de gjorde samma tid förra året.
Solresor ökade omsättningen med 5,9 procent till 1,7 miljarder kronor, men tappade 2 miljoner i resultat till 73 miljoner.

– 2011 var ett jättebra år fram till de två sista månaderna. Den sämre konjunkturen minskade efterfrågan, säger Anders Hagert, vd på Solresor.
2012 inleddes svagt för Solresor, men den dåliga sommaren satte fart på försäljningen.  
– Vi kommer att växa till 1,8 miljarder i år men resultatet blir sämre än i fjol.
För Solresor har Egypten aldrig riktigt kommit tillbaka, utan ligger på 40 procent av vad des-tinationen var före den arabiska våren.
Det är ett stort hopp från Solresor till efterföljande arrangörer. Bland dessa mindre arrangörer varierar tillväxten. När South of France växte med 108,1 procent till 42,8 miljoner tappade Detur 47,9 procent av försäljningen till 194 miljoner kronor.  Airtours växte med 18,7 procent till 513 miljoner kronor.
– Vi hade vår bästa vår någonsin förra året. Sedan blev sommaren och hösten betydligt sämre, säger Jacke Mentzas, ekonomichef på Airtours.
Vinsten efter finansnetto halverades dock till 11 miljoner kronor, mycket beroende på investering i de nya destinationerna Dubrovnik och Split och ökad marknadsföring. Det kostar att växa.
– Vi kommer att fördubbla resultatet i år och behålla samma omsättning,  säger Mentzas.

2 frågor …

… till Bengt Erwast som äger UCPA Resor som har den högsta vinstmarginalen bland arrangörerna, 14,9 procent.

Vad är hemligheten?
– Vi håller oss till vårt beprövade koncept. Det handlar framför allt om skidresor till Frankrike där allt från instruktörer till mat ingår.

Hur är stämningen på era resor?

– Det är som ett vuxendagis. Inkvarteringarna är ofta enkla, det handlar mer om upplevelsen. Det ingår alltid en instruktör.

2 frågor …

… till Niclas Linnér, vd för Hansen Conference & Event, vars omsättning ökade med 54,8 procent under 2011 till 157 miljoner kronor.

Hur gick det till?

– Vi är duktiga på megaevent och får fler och fler kunder. Vi fick bland annat förmånen att arrangera Volvo Ocean Race och handbolls-EM.

Hur blir det i år då?

– Ännu bättre. Ett av årets större uppdrag var kosmetikföretaget Oriflames 45- årsjubileum med 6 000 personer från 63 länder.

Specialresor når nya höjder

Nischarrangörerna hade överlag en hög tillväxt och goda resultat i fjol, trots lågkonjunktur. Men de som satsade på Afrika och Kina drog knappast någon vinstlott i fjol.


AFRIKA: Snabba vändningar
Det svänger snabbt för Afrikaarrangörerna. I fjol påverkades de – förutom av en orolig konjunktur – också av oroligheter i både Kenya och Egypten.  Arrangörer med stor andel resor dit drabbades mer än de som specialiserat sig på till exempel Sydafrika.
Jambo Tours, den största arrangören inom segmentet, tappade 18 procent av omsättningen till 86 miljoner. Men det svänger snabbt. Redan i oktober i år – med sju månader kvar av räkenskapsåret – hade arrangören passerat fjolårets siffror. Därför spås årets resultat bli ett av de bästa någonsin.  
– I år har vi i stället ökat produktionen till grannländer till länder med oroligheter. Till exempel har resorna till Tanzania flerdubblats. Även Sydafrika har gått starkt, säger Kent Wallstedt, vd för Jambo Tours.
För Sydafrikaresor i Helsingborg, näst störst av Afrikaarrangörerna på listan, var försäljningsnedgången betydligt måttligare, –1 procent till 71 miljoner. Trots att resultatet föll drygt 4 miljoner till 5,8 miljoner kronor hade arrangören en av de högre vinstmarginalerna bland specialistarrangörerna, 8 procent.  

 

USA: Dollarskjuts och kraschade webbplatser
Intresset för att resa till USA har ökat de senaste åren. Den låga dollarn har gett resandet västerut en skjuts uppåt. Norwegians satsning på lågprisflyg till New York har gett extra resfeber.
Största USA-specialisten, Swanson’s Travel från Osby gjorde sitt bästa år någonsin i fjol. Inte bara dollarkursen gick arrangörens väg. Rundresorna gick åt som smör i solsken och har inte sålt lika bra sedan början av 1990-talet. Dessutom hade arrangören en hel del specialresor, en typ av resor som aldrig brukar marknadsföras.
– Att ett stort företag, som gör en USA-resa med oss vart tredje år, köpte ett arrangemang för miljonbelopp syns också i siffrorna, säger Tommy Swanson, vd.
Dollarkursen har fortsatt på låga nivåer i år och det individuella resandet till USA har fortsatt upp med Norwegians nya långlinjesatsning till New York som extra krydda. Intresset för de billiga biljetterna var så stort att webbplatsen kraschade efter några minuter. Ett smolk i bägaren för USA-arrangörerna var dock stormen på östkusten i november, som drog över regionen vid en tidpunkt då antalet New York-resenärer är på topp.  Många blev strandsatta och hotellkostnaderna gick i höjden.
– Det var kostsamt, men syns knappast på resultatet, då vi gör ett bra år ändå, säger Tommy Swanson.   

 

SPORTRESOR: Berg- och dalbana för försäljningen  
Att vara sportresearrangör är att åka berg- och dalbana försäljningsmässigt. År som saknar större arrangemang som OS eller fotbolls-EM dippar försäljningen. Därför blev 2011 ett mellanår.
– Beroende på hur många stora arrangemang det är pendlar vår omsättning mellan 30 miljoner, som i fjol, och runt 60 miljoner, som vi förväntas sälja för i år, säger Johan Björk, ägare och vd för Björk och Boström Sportresor.
OS i London, hockey-VM i Sverige och Fin-land och fotbolls-EM i Ukraina ligger bakom arrangörens dubblering av omsättningen i år. Ändå sålde fotbolls-EM i Ukraina sämre än väntat. Enligt Johan Björk backade företagen på grund av att EM arrangerades av Ukraina.
– Det är företagsarrangemangen som är mest lönsamma. Ingen som säljer premier league-biljetter tjänar så värst mycket pengar. Det finns många små arrangörer, men få solida i idrottsresebranschen, säger Johan Björk.
Konkurrenten Steve Perryman minskade resultatet med 19 procent till 46 miljoner, men tappade betydligt mer, 3,8 miljoner resultatmässigt, och gjorde en förlust på 1,7 miljoner kronor. Bättre gick det för Eurotravel Sports Sandared, som ökade omsättningen med 62 procent till 44,2 miljoner med bibehållet resultat. Genom att ha flera ben att stå på, träningsresor, fotbolls- och hockeyresor, och konferensresor, har de minskat risken.
– Vi expanderar kraftigt tack vare ett duktigt team här i Sandared, som har fokus dygnet runt.  Vi lever på referenser och nätverk och satsar inte mycket på marknadsföring, säger Magnus Karlsson, vd och ägare.

HÄLSORESOR: Uppåt trots inställt maraton
Aktiva resor med hälsoinriktning ökar kraftigt år efter år. Störst är Springtime Travel, som 2011 ökade omsättningen med 21 procent till 67,9 miljoner kronor.  Vinsten ökade med 13 procent till 5,3 miljoner, vilket gav en vinstmarginal på nästan 8 procent.  
– Vi har ökat varje år. Att vi var först med att arrangera aktiva resor och hälsoresor ger oss ett visst försprång inom ett segment som ökar generellt. I år fortsätter vi växa med 15 procent , säger vd Patrik Yderberg.
Springtime Travel ordnar både träningsresor till exempelvis Portugal, Turkiet och Thailand och aktivitetsresor som exempelvis vandringar i Machu Pichu och Kilimanjaro samt körresor. Ett stort arrangemang är New York maraton, som i år ställdes in i sista sekunden. Resenärerna erbjöds i stället andra arrangemang, men debaclet påverkar ändå arrangören resultatmässigt.
– Jag tror att vi ska vara glada om vi når ett nollresultat i år. Som tur var hade vi ökat resultatet före smällen i New York, säger Patrik Yderberg.
Springtimes största konkurrent inom träningsresor är Playitas, som ingår i Kuoni/Apollo och därför inte särredovisas i arrangörstoppen. Det dyker dock också upp nya arrangörer som satsar på mat och träning på marknaden, som till exempel Paulúns Resor med hälsogurun Fredrik Paulún i spetsen, vars första resa gick till Thailand i början av december.

Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025