– Det var ett märkligt år. Det var en taskig införsäljning på våren, men från juli och framåt blev det fantastiskt där vi sålde många resor till fullt pris, säger vd Kemal Yamanlar.
Omsättningen för bokslutsåret som slutade sista september i år ligger på kvar på samma nivå som året innan, 620 miljoner kronor. Resultatet ökade dock från 49 miljoner till 78,1 miljoner kronor.
– Eftersom det såg svårt ut i början av året jobbade vi hårt för att sänka inköpspriserna mot hotellen. Jag brukar säga att man tjänar sina pengar när man köper, inte när man säljer – eftersom det är många externa faktorer som avgör hur högt försäljningspriset blir, säger Yamanlar.
Antalet gäster sjönk från 90 000 till 84 000 i Norden, delvis för att kapaciteten minskade på den svenska marknaden. Där samarbetade Nazar med sitt moderbolag Fritidsresegruppen och i stället för att flyga egna charterplan från Stockholm så köpa man in sig med allotments på Fritidsresors flyg till Turkiet. Det ledde till att Norge nu är Nazars största marknad i Norden med cirka 30 000 gäster före Sverige med 28 000.
En annan bidragande orsak till rekordresultatet och vinstmarginalen på 12,5 procent är den slimmade organisationen.
– Vi är totalt 27 medarbetare, som jobbar pannordiskt från kontoret i Malmö. Vi har många medarbetare som talar flera nordiska språk. Vi är oerhört stolta över resultatet och firade med att hela personalen åkte till Kina för att fira vår framgång.