Under perioden januari till 31 oktober ökade utlandssurfandet bland Telias företagskunder med 109 procent jämfört med 2011.
De länder som affärsresenärerna surfar mest i är Danmark, Norge och Tyskland. Sänkta priser på utlandssurf i kombination ökade krav på tillgänglighet och användning av smarta telefoner är några av orsakerna till den kraftiga uppgången under året.
I en undersökning genomförd av United minds säger 79 procent av Sveriges affärsresenärer att de i dag surfar i mobiltelefonen då de befinner sig på tjänsteresa utomlands, att jämför med för två år sedan då endast 49 procent i gruppen använde mobilen för att surfa utomlands.
65 procent av Sveriges affärsresenärer uppger i undersökningen att ökade krav på tillgänglighet är den främsta anledningen till varför deras utlandssurfande ökat under tjänsteresor. 63 procent anser att den ökade användningen av smarta telefoner och surfplattor bidragit mest till surfuppgången utomlands. Mer än en tredjedel, 37 procent, av affärsresenärerna menar att uppgången främst beror på sänkta surfpriser.