– Vi vill få en bredd i seminariet, något för alla delar av branschen, från kongresser och hotell till transportsektorn, och alla är gratis om du har en fackbiljett till TUR, säger Lisa Callert, mässansvarig för TUR.
Störst uppmärksamhet har onsdagens framtidsseminarium fått där fyra tunga branschprofiler tar plats i soffan på scenen: Swedavias vd Torborg Chetkovich, Resias vd Eva Moen Adolfsson, Etravelis vd Ralph Axelson och Pandox vd Anders Nissen. Ett av flera ämnen blir årets många flygbolagskonkurser.
– Vi ska också ge ett större utrymme än i fjol för att få publiken att engagera sig, säger Lisa Callert.
Distribution är också ett hett ämne, inte minst för hotellen där hotellbokningssajter som Expediaägda Hotels.com och Booking.com blir en allt viktigare distributionskanal för hotellen. Därför har TUR bjudit in flera europeiska toppchefer: Helen Piper, chef för Expedias globala försäljning, och Christian Badenhop, europeisk försäljningsdirektör för World Hotels.
De flesta seminarierna äger rum i F-hallen, men några även nere på mässgolvets scener.
Det blir också ett ministerbesök på TUR, självaste utrikesminister Carl Bildt gör sin debut på resemässan tillsammans med UD, som ställer ut.
Han medverkar dock bara på söndagen, då han kommer att frågas ut av Vagabonds redaktör Per J Andersson.
– Även Egyptens turistminister kommer att vara på plats under mässan, vilket är fantastiskt roligt. Det visar hur viktig den skandinaviska marknaden är för Egypten som turistland, säger Lisa Callert.
I den nya fackpaviljongen, Trade Pavillion, har hittills drygt 30 företag bokat upp sig under fackdagarna.
– Det fylls på hela tiden, men det finns plats för fler. Det vi märker är att många vill synas och nätverka på mässan, men inte nödvändigtvis med en traditionell monter. Det är ett stort tryck på våra scener och konferenslokaler. Just nu har vi fullt upp att försöka hitta nya konferenslokaler för att svara mot efterfrågan.
Aldrig har det hållits så många seminarier på TUR. Här kommer ett axplock. För exakta tider och innehåll, se www.tur.se.
ONSDAG 20 mars
• Tillväxtdagen – näringens aktörer och offentliga beslutsfattare möts för att diskutera tillväxtfrågor för svensk besöksnäring.
• FuTURe – framtidsdebatt med Eva Moen Adolfsson, Ralph Axelson, Anders Nissen och Torborg Chetkovich. Moderator: Carin Hjulström.
TORSDAG 21 mars
• Morgondagens rese- och turistnäring. Medverkande: Claes Ericsson, Google, Martin Karlsson, HUI och Jan Borg och Jan Ogner, Resegeometri.
• Flygdistribution i framtiden – New Distribution Capability. Medverkande: b.l.a. IATA.
• Lagen om offentlig upphandling – hur påverkar det resebyråupphandlingar. Medverkande: bland annat SBTA och representanter från offentlig sektor.
• Vägen mot hållbara evenemang – Case friidrotts-EM inomhus. Medverkande: Göteborg & Co.
• Conventionbyråer – en drivkraft för att skapa framgångsrika destinationer. Arrangör: Swedish Network of Convention Bureaus.
• Upplevelsebaserad kommunikation som ger destinationsutveckling. Medverkande: bland andra Kicki Kollberg, Gröna Lund och Arvid Axland, pr-byrån Pool.
• Ett vegetariskt Way Out West, vad betyder det för miljön? Medverkande: Tommy D Andersson och Henrik Jutbring, Handelshögskolan samt Niclas Lundell, grundare Way Out West.
• Appen – en handgriplig hjälp till resenären. Medverkande: UD, EU-kommissionen (prel), M Trotters grundare Ted Åkerlund.
• Fler VM och EM till Sverige – vad den nya nationella evenemangsstrategin kan innebära för Sveriges turism. Medverkande: bland andra Visita.
FREDAG 22 mars
• Hotelldistribution i förändring. Medverkande: bland andra Helen Piper, global försäljningschef Europa Expedia, och Christian Badenhop, Europachef Worldhotels.
• Trender – vad lockar svenska resenärer utomlands? Medverkande: Johanna Danielsson, vice vd Kairos Future, Milla Limrell, Winbergs Travel. Arrangör: Antor (hålls på engelska).
• Seminarium om krishantering. Vad gör vi när det händer? Medverkande: UD, SBTA, SRF.
• Framtidens handelsplats, en ”festination”. Medverkande Magnus Kroon, Svensk Handel – om framtidens handelsplats som en destination för fest och konsumtion
• Hur lyckas man med mötesupphandlingar – och vilka fällor ska man undvika? Medverkande: SBTA projektgrupp inklusive Congrex, Svenska Möten, MCI och Choice Hotels
• Seminarium om wellbeing som affärsresenärer. Medverkande bland andra CWT.