IKEA
Ikeas resande ökar
Ikea är opåverkat av den ekonomiska krisen. Därför räknar de med ökat resande under 2013 trots att de målmedvetet arbetar med att minska resandet.
– Ikea fokuserar på smarta, effektiva mötesformer som komplement eller ersättning till resande, det vill säga virtuella möten. Samtidigt växer Ikea starkt, därför kommer resandet ändå att öka något under 2013, säger Pernilla Evinder, Regional Meeting & Travel Manager för Europa på Ikea
Eftersom Ikea inte har påverkats av den vikande konjunkturen har de inte behövt lägga några ytterligare restriktioner på resandet. Genom målmedvetet arbete minskade koldioxidutsläppen orsakade av resande med 20 procent under perioden 2009 till 2012. Men resandet till och inom Asien ökar eftersom Ikea växer snabbt i den regionen.
– Förra året ökade Ikeas resande något till 101 miljoner euro. Sverige tillhör ett av de länder där de anställda reser mest och det handlar mest om utrikesresande, säger hon.
• Ikea reste för 101 miljoner euro förra året och den kostnaden beräknas öka under 2013.
SCANIA
Virtuella möten ökar med 40 procent
Videomöten fortsatte att öka hos Scania i höstas samtidigt som affärsresandet minskade. Den trenden fortsätter troligen i år.
– Det är en följd av det rådande konjunkturläget, men också en effekt av vår mötes- och resepolicy som styr att balansera när vi ska resa och ej resa till möten, säger global meeting and travel manager Åsa Ward.
Förra året minskade Scanias affärsresor med 7 procent jämfört med året innan.
– Affärsresor ska godkännas högre upp av Group Management och man ska visa återhållsamhet med sitt resande, men det vi trycker även på att investera tid i planeringen av mötena, inte minst interna inom koncernen.
Det har blivit vanligare att ett möte både har deltagare som träffas fysiskt och några som är med online via Lync.
– Många fler vill undvika onödigt resande till ett möte, det är en klar beteendeförändring.
När Åsa Ward följde upp effekterna av den nya policyn under oktober och november i höstas hade antalet virtuella möten ökat med 40 procent, medan resandet hade gått ned 30 procent.
– Men det är en ögonblicksbild, och så mycket kommer inte vårt resande att minska under ett helt år. För självklart behöver vi fortfarande resa, inte minst till nya kunder och till nya marknader.
Scania tittar även på hur de ska göra resan hållbar och bekväm för sina tjänsteresenärer och ändå hålla resekostnaderna nere.
– Syftet är att utveckla processen, korta ledtider, förbättra metoder, rutiner och verktyg för resenärerna för att öka kundvärdet och samtidigt minska totalkostnaden.
• Scanias affärsresande minskade med 7 procent 2012.
VOLVO
Finansiell oro ger minskat resande
Sedan i höstas har Volvo Group minskat resandet med 15–20 procent. Orderböckerna har inte varit lika fyllda som väntat på grund av den finansiella oron.
Resandet är ett bra område att minska kostnaderna inom, eftersom det ger omedelbar resultateffekt på sista raden.
– Vi kommer aldrig att hindra någon som har behov av att resa, som till exempel säljpersonal som ska träffa kunder. Men däremot tittar mer affärskritiskt på nyttan. Vi använder oss i större utsträckning av videokonferenser och telefoner, säger Stephan Hylander, global travel manager, Volvo Group.
Två faktorer gör att behovet av möten ökar inom Volvo Group, att Asien blir en allt viktigare marknad och att koncernen blivit en mer global organisation. Men tack vare att tekniken för videomöten förbättrats och kostnaderna minskat kan Volvo ändå dra ner på resandet.
– Vi har lärt oss att det går att upprätthålla affären utan att resa lika mycket. Har du din chef i Japan kan du kanske ersätta två av fyra möten per år med virtuella möten.
Volvo Group har lärt sig en hel del av vad som hände efter finanskrisen. Då halverades resandet och det blev tvärbroms.
– Krisen är inte lika djup nu, vissa marknader går bra, vissa har recession. Men vi försöker jobba smartare.
Han menar att ledningen ger tydliga signaler om att resandet ska minska och genomslaget har gått snabbt utan tydliga restriktioner.
– Det beror delvis på att de som reser mycket tycker att det är skönt att slippa resa, om det inte har negativa effekter.
• Volvo Groups reser globalt för 1,5 miljarder kronor och i Sverige för 0,5 miljarder.
CGI
Uppköp betyder ökat resande
När konsultbolaget Logica blev uppköpt av det multinationella bolaget CGI förra året kunde det bara betyda en sak – mer internationellt resande.
Med huvudkontor i Kanada och 400 kontor runt om i världen blir det av naturliga skäl mer internationellt resande i dag än när det var under Logicas flagg. Samtidigt ligger resandet i Sverige kvar på tidigare nivåer. Men CGI har som resepolicy att man i första hand ska välja telefon, video eller webb framför möten.
– CGI:s syn på resande är att vi ska resa när det tillför värde för kunden eller uppdraget. Vi reser alltid andra klass på tåg, ekonomi på flyg samt till fasta priser där det går för att hålla kostnaderna nere. Alla resor ska dessutom godkännas före bokning, säger Siri Persson, travel manager på CGI, tidigare Logica.
CGI har ett mer rationellt förhållande till resandet i dag än före finanskrisen. Tidigare var det antingen väldigt mycket resande eller totalt resestopp.
– Jag tycker att vi har ett bättre förhållningssätt till resande i dag där vi hela tiden gör medvetna val. Vi reser mer kostnadseffektivt och miljömedvetet. Då slipper vi berg- och dalbanan som inte var bra för någon, säger hon.
• CGI har 72 000 anställda och 400 kontor över hela världen. Med en global organisation och kundprojekt blir mycket resande.
HUSQVARNA
Ligger på hälsosam nivå
Husqvarnakoncernen kommer inte att minska sitt affärsresande i år – men det beror på att man redan har stramat åt ordentligt.
– Vi införde restriktioner som gör att vi i dag ligger på hälsosam resenivå, säger travel manager Thomas Lindahl.
De tuffare restriktionerna för affärsresandet genomfördes hösten 2011.
– Det var ett koncernledningsbeslut till följd av konjunkturen, samtidigt som vi såg att resekostnaderna hade dragit i väg på ett ohälsosamt sätt. Självklart reser vi för kund-, säljmöten och leverantörsbesök, men vi har ökat antalet videokonferenser för våra interna möten ordentligt.
Husqvarna reser för 150 miljoner kronor om året och har sänkt resekostnaderna med cirka 25 procent under 2012. Mer än hälften av resorna sker från Sverige, Tyskland och USA.
Men rättar sig verkligen de anställda efter de nya riktlinjerna?
– Det är aldrig populärt, men att det var ett beslut från högsta koncerntoppen bidrog till att folk förstod allvaret. Den största effekten gav den ändrade attesträtten, där högre chefer skulle säga ja eller nej till resan. Det får medarbetare att reflektera innan de bokar en resa.
Resebyrån spelar en viktig roll i förändringarbetet.
– Vi har valt en resebyrå för hela koncernen, HRG. Det är enklare att ha en enda partner att tala och diskutera med och lättare att nå ut i alla verksamheter.
• Husqvarna Group reser globalt för 150 miljoner kronor.