Annons:

Allt om TUR som fyller 30

Årets TUR-mässa, som är den 30:e i ordningen, blir mindre än tidigare. I stället kommer den att fyllas av liv tack vare fler seminarier och fyra olika scener som kan bokas av utställarna.

– Vi gör visserligen en mindre mässa kvadratmetermässigt, men en oerhört mycket större mässa innehållsmässigt, utlovar mässansvarig Lisa Callert.
Minskningen beror inte bara på att det är svårare att locka utställare i sämre tider. Det handlar också om att TUR utvecklat nya koncept som alternativ till den traditionella montern, exempelvis minimontrar och ståbord i Trade Pavillion.
– Vi har anpassat oss till trenderna i mäss-världen och erbjuder andra alternativ. Den stora nyheten är att man kan välja vilken dag man medverkar på, och inte måste vara med på hela mässan som tidigare, säger Lisa Callert.
I år samlas alla utställare på ett enda plan. Det väntas skapa en tajtare marknadsplats och ett bättre flöde genom mässan. Det kommer att bli runt 30 seminarier och fyra scener ska bidra till ett levande mässgolv. Här får utställare boka 20-minuters-sejourer.
– Det är väldigt populärt. I den del som enbart är öppen under fackdagarna är scenen redan helt fullbokad torsdagen och halva fredagen.
Målet i år är att bryta den nedåtgående trenden och få minst lika många besökare än fjolårets 36 100. Hur många utställare det blir kommer inte att stå klart förrän in i det sista. I mitten av februari, när Travel News hade pressläggning, sålde TUR-mässan fortfarande montrar för fullt.
– Kunderna är senare än någonsin tidigare med beslut, vilket förmodligen har med det ekonomiska läget att göra.
Men det finns positiva signaler. Trade Pavillion, som är en del av B2B-mässan på torsdagen och halva fredagen, har fått in drygt ett 40-tal bokningar.
A-hallen, med de långväga utställarna från länder utanför Europa, är fullbokad till bredden.
– De långväga utställarna ser Skandinavien som en viktig marknad, med resenärer som är benägna att åka långt bort och till lite udda ställen. Dessutom har vi i Skandinavien just nu mer pengar i plånboken än i södra  Europa, säger Lisa Callert.
Hon gläds även åt att länder som Spanien, Italien och Grekland är med, trots ett tufft ekonomiskt klimat hemma. Turkiet är den destination som har störst monter och i år har turkiska staden Izmir till och med satsat på en egen monter för första gången.  
Andra destinationer som är nya eller inte har varit med på länge är Burma, Schweiz, Liechtenstein, Jamaica och franska Saint Martin.

Axplock av TUR-nyheter 2013

Scuba Village
Det kommer att finnas en pool där besökarna får göra prova på-dyk med tuber. Det här är kopplat till ett antal dykdestinationer som vill marknadsföra sig.

Mattema på mässan

Alla utställare uppmanas av TUR att bjuda på sina matspecialiteter.

Satsning på SPA
På fredagen kommer en utbildningsdag att arrangeras av TUR och Spa Star International inom spasektionen på mässan.

30 år med Club-Tur

I år fyller TUR 30 år. Det ska firas med en rejäl fest, Club TUR, på Världskulturmuséet.
– Det är klart att vi vill skapa en riktig fest när vi fyller 30 år. Vi kommer att bjuda på mycket action med artister och överraskningar och subventionerar priserna för att fira, 150 kronor i inträde inklusive ett glas vin eller öl, säger Lisa Callert.
Eftersom besökarna är från hela världen ska Club TUR bjuda på en internationell stämning och inspiration har hämtats från nattlivet i Barcelona, Berlin och Las Vegas, där man går ut och klubbar på ett annat sätt än i Sverige. Den internationellt kände, svenske dj:n Agurré, artister som medverkat i X Factor och en gospelkör är några av många underhållare som dyker upp på festen.

Kommentarer är stängda.