Linjen kallas ibland för SJ:s kassako, men nu kan den drabbas av ett priskrig. Nästa år kan två nya konkurrenter släppas in på sträckan, skriver SvD.
– MTR som kör t-banan i Stockholm kommer att ha omfattande trafik Stockholm–Göteborg, bekräftar Trafikverkets tidtabellschef Jonas Westlund, som dessutom har fått in en ansökan från uppstickaren Citytåget i Sverige AB om trafik på samma linje.
Båda bolagen vill köra nonstop mellan städerna med vanliga tåg.
– Man kan kontraktera vanliga tyska vagnar och lok och köra dem i 200 kilometer i timmen. Eftersom Citytåget inte ska göra stopp, ska restiden bli samma som för de X2000 som gör stopp, 3 timmar och 11 minuter. I dag är något fel eftersom SJ kan ha priser som ofta är dyrare än flyget, säger Mattias Söderhielm, delägare och vd för Citytåget i Sverige.
MTR planerar trafik sju dagar i veckan med en omfattande tidtabell. Här går vissa tåg direkt medan andra gör stopp längs vägen.
Jämfört med dagens alternativ kommer våra erbjudanden på linjen Stockholm–Göteborg att framstå som väldigt attraktiva för samtliga kunder, säger Johan Söör, affärsutvecklingschef vid MTR Nordic.