– Besökssiffrorna för januari och februari i år ser lovande ut. Resenärerna från Norden ökade med 16 procent i jämförelse med förra året, säger turistministern Hisham Zaazou på en presskonferens på TUR.
Turistminsterns hemliga vapen är att visa upp alla kända destinationer live via webbkameror. Tanken är att ett större antal webbkameror samlade på en webbplats ska visa upp hur lugnt det är på de kända turistorterna.
– Titta själva hur lugnt det är, säger han och pekar på skärmen med en livebild från ett poolområde i Egypten.
Turistministern beskriver sig själv som en teknokrat med liberala värderingar. Han har lång erfarenhet av att arbeta inom turistnäringen både i Egypten och USA. Han lovar att egyptierna kommer att fortsätta att respektera turisternas vana att dricka öl och bada i bikini.
Revolutionen i Egypten skrämde bort nästan hälften av svenskarna 2011. Förra året återhämtade sig reseströmmarna något, men antalet svenskar gick ändå ner 36 procent i jämförelse med toppåret 2010.
Den egyptiska revolutionen fick mycket av sitt bränsle via sociala medier. Därför planerar turistministeriet att unga medarbetare aktivt ska delta i diskussionerna i sociala medier om Egypten för att ge dem turistministeriets perspektiv.
Hos Ving märker man av en tydlig återhämtning av Egypten från ett svagt bokningsläge förra året. Charterbolaget har ökat volymen med 40 procent och ändå är beläggningen tre gånger högre än vid samma tid förra året.
– Det är en bit kvar innan vi är tillbaka till några all time high-nivåer gällande både beläggning och volym, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
Samtidigt har Egypten mycket som talar för sig som destination.
– I Egypten får du fyrstjärnigt hotell all inclusive för samma pengar som du får ett trestjärnigt med frukost på Kanarieöarna. Det har byggts och byggs sensationella hotell i Egypten. Vårt eget Sunwing Resort i Hurgadah har ett vattenland som inte står långt efter Skara Sommarland, säger han.