Annons:

Svensk hotellsuccé på Mallorca

Att dricka svenskt kaffe ger inga statuspoäng på Mallorca numera. Det gör däremot att bo något av de trendiga ”svenskhotellen”, som bidragit till att Mallorcas huvudstad har tagit sig ur grisfestträsket och i stället blivit Barcelonas lillasyster.

Portixol Hotel – pionjär för det nya Mallorca

Portixol var Palmas första designhotell och firar 14-årsjubileum i år. Men svenska ägarparet Johanna och Micke Landström har utökat sitt hotellrike sedan dess både på Mallorca och i Alperna.
Med Medelhavet som närmaste granne breder Portixols terrass och pool ut sig längst in i Palmabukten. Johanna Landström, i enkel, beige bomullsklänning och den djupa solbränna som pryder alla Mallorcasvenskar, rör sig hemtamt genom loungen och restaurangen. Här samsas gröna och lila sammettyger med en personlig inredning, mosaikpelare – ja, tankarna går lite till spanske ikonarkitekten Gaudí.
– Vi älskar hotell och tyckte att det saknades en nisch för dem som inte vill bo på stora charterhotell eller små agriturismo, säger hon.  
Johanna basar på Portixol i Palma, medan maken Micke åker runt mellan parets tre hotell som inkluderar skidhotellet Valluga Hotel i österrikiska Sankt Anton samt Esplendido Hotel i exklusiva Puerto de Sóller på den dramatiska västra kusten på Mallorca.
– Esplendido var ett nedgånget 1950-talshotell, men vi såg potentialen i den fantastiskt vackra byggnaden i Puerto de Sóllers med egen beach precis framför fötterna och en underbar terrasserad trädgård bakom. Nu är det ett hotell som passar för alla: familjer, kompisar och par.
Redan i början på 1990-talet bodde paret Landström på Mallorca, då de implementerade restaurangkonceptet på Vings första Sunwing Resort på ön, Calabona. De har sett Palmas förvandling från massturism och sangria till att bli Barcelonas trendiga lillasyster – och även sett nya svenskägda hotell slå upp sina portar.
– Om vi har fullt på Portixol rekommenderar vi gärna Hotel Tres. De har hög standard och service mot gästerna, precis som vi, säger Johanna Landström.
Till skillnad från flera av ”svenskhotellen” i Palma är relativt få av Portixols gäster svenskar, de har en mer internationell publik och är det mest familjevänliga av svenskhotellen. Deras restaurang med Medelhavet och strandpromenaden som närmaste grannar och ett välkänt spa bidrar till populariteten. Mer än hälften av gästerna är britter, vilket har en historisk förklaring. När Portixol öppnade 1999, efter två års renovering, skrev brittiska Wallpaper, då en bibel för de trendiga och moderna, om dem och bokningarna rasade plötsligt in.
Johanna Landström tycker att de varit relativt förskonade från den spanska krisen.
– Hotellet tuffar på och folk strömmar till restaurangen, även om en del spenderar mindre pengar.

Puro Hotel – urban oas för de trendiga

Trendigast av alla Palmas svenskhotell är Puro – där konceptet växt från bara ett coolt designhotell på Mallorca till strandklubbar i södra Europa.
Den svenske entreprenören Mats Wahlströms hotelldröm var en urban oas – och resultatet blev att ett 1700-talspalats i Palmas gamla stad transformerades till Puro Oasis Urbano Hotel.
Det öppnades 2004, bara en månad innan Hotel Tres slog upp sina palatsportar i samma stadsdel. Puro Hotel vänder sig dock till en betydligt yngre målgrupp än Hotel Tres.
– Är du en person som brukar vara i Båstad på tennisveckan bor du på Puro när du reser till Mallorca, konstaterar en svensk hotellkännare som bor i Palma.
Entreprenör Wahlström har i långa reportage talat om ”Puro addicts”, ett koncept och en livsstil som sträcker sig över möbler, inredning, musik och partyn – avslappnad lyx för 2010-talet”. Och han har gladeligen skrutit om att hotellet har Palmas högsta hotellpriser.
Trendigheten omfattar baren på hotellet, där det är knökfullt på sommaren och hotellets egen  dj finns på plats både dag och kväll, men också Puro Beach Club. Det ligger längs kustremsan på väg mot Palmas flygplats ute en klippig udde. Soldyrkare med välfyllda plånböcker solbadar, omgivna av servitörer som i en blink serverar dig det svala vinet eller tar hand om din beställning på strandrestaurangen.
Beach Club-konceptet har gått på export via ett franchisekoncept och kan i dag avnjutas även i Marbella, Vilamoura i Portugal, Porto Montenegro och Mamaia vid Svarta havet.

Hotel Tres – elegans i Gamla stan

Ett nedgånget köpmanspalats i Gamla stan med en sunkig tyrolerkrog i källaren är numera ett av Palmas mest eleganta och hyllade hotell. Hotel Tres svenska ägare tackar kvinnorna för framgången.
På takterrassen till Hotel Tres med poolen intill har du utsikt över Palmas katedral och på den fridfulla pation glider servitrisen ljudlöst fram och fyller på ditt vinglas – en stor kontrast mot turistvimlet utanför i Gamla stans trånga gränder.
– Jag tycker att hotellet står för en fräsch sensualism, och det gillar kvinnor. Och eftersom det är kvinnor som fattar resebesluten så väljer de oss, säger Joachim Odqvist, delägare till Hotel Tres tillsammans med Ture Stendahl – svenska hotellentreprenörer som tidigare ägde nöjesparkskoncernen Parks & Resorts.
De köpte det gamla rikemanspalatset 2001. 2004 öppnade det med 41 rum, en månad efter svenskägda designhotellet Puro Hotel som också ligger i Palmas gamla stad. En ren slump, enligt Odqvist.
– Vi ville göra ett samtida hotell, men som håller sett över tid. Vi underhåller hotellet hela tiden, men vi målar med samma färger och behåller inredningen.
Hotellrummen är nogsamt utformade med hög kvalitet på sängarna (ofta en bristvara i Spanien) och badrum som inkorporerats i hotellrummet. Men Joachim Odqvist menar att det mest avgörande är mjukvaran – det vill säga personalen.
– Många av medarbetarna är desamma som vid starten för nio år sedan. Vår service handlar om attityden mot gästerna, det får aldrig finnas någon snorkighet.
Svenskar och norrmän utgör 30 procent av gästerna. En lika stor andel kommer från Storbritannien respektive Tyskland.
Trots finans- och eurokrisen har Hotel Tres varit en lönsam investering, som gett ”rätt färg på siffrorna” alla år. Därför ger sig de två hotellentreprenörerna in i nästa hotellprojekt i Palma, Hotel Cort på Plaza Cort, 200 meter bakom katedralen, där ett 1000 år gammalt olivträd växer på torget. Hotellet öppnar i juni och består av 16 sviter, frossar i arkitektonisk ”maximalism” och ska erbjuda en av Palmas största uteserveringar. Ett projekt som mer än väl passar in i Palmas nya trendiga identitet.

Hotel Feliz – nykomlingen som hittat hem

På Hotel Feliz finns inga gäster, bara vänner.
– Att komma till Feliz ska vara som att komma hem till en god väns hem, säger hotellägaren Kjell Jakobsson.
Hotel Feliz är det senaste tillskottet av svenskägda hotell i Palma. Det tidigare nedgångna enstjärniga hotellet i stadsdelen Terreno köptes i december 2009 av Kjell och Karin Jakobsson, som tidigare bland annat ägt Grand Hotel i Helsingborg och Plaza Hotel i Karlstad.  På fem månader återuppstod hotellet med 45 totalrenoverade rum, poolområde på taket och stor terrass i flera nivåer. Trots duster med spansk byråkrati och byggregler.
Kjell Jakobsson vill absolsut inte kalla det designhotell.
– Jag är allergisk mot benämningen, allt är ju design. När Karin inredde hotellet ville hon skapa en personlig känsla som berör.
Nyanlända gäster – eller vänner som man säger på Feliz – får slå sig ner i välkomstrummet eller terrassen, och bjuds på ett glas cava i väntan på att receptionisten slår sig ner bredvid i soffan med turkosa kuddar och fixar incheckningen.
– De ska slappna av och känna att nu är de på semester.
De flesta ”vännerna” kommer från Skandinavien, Tyskland och Storbritannien. Förutom den egna hemsidan sker bokningar genom bokningssajter , Ving, Sunhotels och Detur.
Mats Jakobsson är ny chef på hotellet. Han har precis efterträtt Richard Rosell som var med och startade hotellet. Mats, som grundade sportbarskedjan Pitcher’s, har tidigare drivit hotell i Frankrike och Sverige. Många i personalen är svenskar. De spanjorer som jobbar måste gilla det nordiska sättet att jobba – att ta egna beslut och kunna delegera.
– Hade det varit ett spanskt hotell hade vi haft minst åtta chefer på 45 rum. Här känner alla ansvar och äger problemet. Vi har inga namnbrickor, titeln är ointressant, säger Mats.
Feliz Hotel är del av den omvandling som sker i stadsdelen Terreno som i sin tur har likheter med hela Palmas förvandling från charterröjarstad till urbanchict semesterresmål för sofistikerade européer.
– Under stadsdelens glansdagar var detta ”the place to be” med exklusiva nattklubbar, men sedan dog allting och förfallet satte in. Men nu är det en del av Palma som är på kraftig uppgång, säger Mats Jakobsson.
Likt några av de andra svenska hotellägarna på Mallorca hade Kjell och Karin Jacobsson en långvarig kärleksrelation med ön redan innan hotelldrömmen väcktes.
– Vi träffades på Mallorca 1979 när vi båda arbetade som reseledare för Fritidsresor i Puerto Alcudia. Sedan dess har Mallorca haft en speciell plats i vårt hjärta och när vi köpte hotellet 30 år senare var cirkeln sluten.
Felizkonceptet har varit så lyckosamt att ägarparet funderar på att öppna fler Feliz-hotell.
– Vi äger en skandinavisk supermarket och ett fastighetmäkleri i Puerto Banus i Marbella, så det är kanske där vi  bygger nästa Feliz-hotell, säger Kjell Jacobsson.

Från grisfest till het storstad

Det har tagit nästan 15 år. Men Mallorca med huvudstaden Palma i spetsen har tagit sig ur grisfestträsket och åter blivit ett hett resmål – för européer i allmänhet och svenskar i synnerhet.
Förra året reste 254 000 svenskar till de baleariska öarna, som förutom Mallorca består av bland annat Ibiza och Menorca, en ökning med 12 procent. Den absoluta majoriteten, uppskattningsvis över 230 000, tillbringar semestern på Mallorca. Jämfört med för åtta år sedan, 2005, är ökningen 79 procent, då endast 142 000 svenskar besökte Balearerna.
Palma de Mallorca har gått i bräschen för omdaningen. Ett viktigt lokalpolitiskt beslut 2001 var att införa stopp av nya hotellbyggen. Men det fanns undantag. Köpte man två- och trestjärniga hotell fick man riva eller renovera och bygga nya fyrstjärniga hotell. Även förfallna rikemanshus fick göras om till hotell – vilket banade väg för exempelvis svenskhotellen Puro Hotel och Hotel Tres. Den mallorkinska turismen känner av den inhemska ekonomiska krisen, men tack vare att de utländska turisterna står för 80 procent av besökarna har man klarat sig relativt väl. De svenskägda hotellen har nästan enbart utländska gäster.
– Spanjorerna vill bo på spanskägda hotell. Vi har endast ett fåtal spanska gäster, säger Joakim Odqvist, delägare i Hotel Tres.
Källa: Balearernas turistråd, Vagabond

Kommentarer är stängda.