Varför valde du att gå över till Hurtigruten?
– Efter många år i utlandet kom vi till ett vägskäl och längtade hem. Med Hurtigruten får jag möjlighet att använda min erfarenhet i en Oslobaserad roll med världen som arbetsfält.
Vad är dina planer för bolaget?
– Hurtigruten är en oslipad diamant. Jag vill göra den mer tillgänglig för både konsumenten och distributionsledet, då kan varumärket bli ledande inom expeditions- och äventyrsresor på arktiska breddgrader.
Du är känd som mannen som satte lyxkryssningar på kartan för nordborna när du etablerade Royal Caribbean Cruises i Norden. Hurtigruten är ju mer hurt än lyx. Saknar du lyxen?
– Ju äldre jag blir, desto mer värdesätter jag tiden och tystnaden. Lyx för mig är att ha tid att njuta av tystnaden. Med det sagt så har vi många spännande planer på att lyfta Hurtigrutens produkt utan att ändra på grundkonceptet.
Det nya jobbet innebär att du flyttat tillbaka till Norge efter att ha bott i bland annat Miami och Barcelona. Hur har du tacklat klimatombytet?
– Jag har bytt ut flipflops och Coronitas mot längdåkningsskidor och Kvikk Lunsj, kanske inte helt detsamma men jag är duktig på omställning.
Är det tufft att vara svensk i Norge?
– Så länge vi fortfarande vinner i ishockey och fotboll så känns det okej. Levnadsstandard och BNP kommer vi nog aldrig i kapp igen.
Vad skulle du göra om du var tvungen att helt byta bransch?
– Jag skulle vara ”piano man” på något coolt hotell eller tennistränare.