– Det har jag svårt att tro. Det här handlar om ett arrogant uppträdande från en stor aktör, de beter sig som en Goliat som ger sig på David. Vi må vara en liten aktör, men är ändå en a viktig konkurrent i familjekonceptet, säger Kemal Yamanlar, vd för Nazar som ingår i Fritidsresegruppen.
Han menar att Ving uppträtt klantigt oavsett om de kände till namnet eller ej:
– En så stor arrangör borde känna till konkurrenternas koncept, inte minst då vi sedan två år tillbaka använt det i all marknadsföring och kataloger.
Nu har Nazar anlitat sin koncernjurist, som kontaktat Ving.
– Vi vill inte slåss, men sättet de hanterat detta på känns inte bra. Därför har vi krävt att de inte marknadsför Chill Out i år och att de tar bort namnet helt och hållet nästa år. För oss, som har fokus på familjesemestrar, är Chill Out en central del av verksamheten.
Nazar har inte tagit patent på namnet, men enligt Fritidsresegruppens jurister är sakfrågan ändå glasklar. Nazar har företrädesrätt till namnet, eftersom de arbetat med det under en lång period.
Men för Vings koncernchef Lars Löfgren är det inte lika självklart.
– Nazar har inte registrerat namnet och det är fel att säga att det är inarbetat. Dessutom heter var och varannan bar vid Medelhavet Chill Out, så om de ska ensamrätt får de jobba hårt, säger han.
Lars Löfgren menar att de inte kände till att Nazar använder namnet Chill Out när de började använda det som en del i sitt tonårskoncept.
– Vi har inget intresse att tjafsa med Nazar, men fortsätter med Chill Out i år, eftersom vi redan tryckt upp program. Inför nästa sommar får vi titta på hur vi ska göra. Det här är ingen stor fråga för mig eftersom bara en liten del av tonårsverksamheten heter så.
Att satsa på tonårsarrangemang har generellt blivit mer intressant för de stora charterarrangörerna de senaste åren. Fritidsresor lanserade i fjol konceptet Hang Out.