Annons:

Ny studie om att locka foodisar till Sverige

Internationella foodisar ska lockas till Sverige med lokala specialiteter, ekologiskt, färskt och lokalproducerat.

Den vetenskapliga studien, som är gjord på uppdrag av Göteborg & Co med Statens Jordbruksverk och Länsstyrelsen Västra Götalands läns, har studerat vilka de internationella matälskarna/foodiesarna är, vad de gillar, vad de vill betala för matupplevelser och andra upplevelser och hur Sverige verkligen står sig som matland i jämförelse med andra länder i världen. Drygt 3 100 matintresserade personer, så kallade foodies, har svarat på undersökningen svarat om hur de väljer resmål och varför. Undersökningen fokuserar på Norge, Storbritannien, Italien och Tyskland, men det finns även andra nationaliteter bland de svarande.

Studien visar att Sverige inte ligger i topp på listan över matländer som Frankrike och Italien, och bilden av Sverige förknippas fortfarande med Ikea och köttbullar. Enligt studien ligger lösningen på problemet i att sätta fokus lokala specialiteter, ekologiskt, färskt och lokalproducerat. Det är också viktigt att visa att svensk gastronomi är innovativ, välsmakande och prisvärd. 

Foodiesarna är en attraktiv målgrupp för matländerna att slåss om, undersökningen visar att nästan 40 procent av foodiesarna hade gjort minst en internationell resa med fokus på mat under de senaste tolv månaderna. De som kategoriserades som särskilt matintresserade, high involved foodies (HiFs) och ”dynamic foodies”, hade gjort mer än fyra internationella resor med fokus på matupplevelser. Enligt studien tenderar foodiesar att ha högre utbildning och inkomster, och de är beredda att betala mer för logi, restauranger och olika aktiviteter på resmålet.

Kommentarer är stängda.