En miljon barnfamiljer i det tättbefolkade Nederländerna har nyligen fått inspireras av kanotturer, rena fiskevatten och älgar vid stugknuten i en skräddarsydd marknadsföringskampanj för holländska barnfamiljer.
”Kom je buiten spelen?” ”Kommer du ut och leker?” Det är namnet på en marknadsföringskampanj i Nederländerna för Jämtland, Härjedalen, Hälsingland, Gästrikland, Dalarna och Örebro län, som nyligen avslutats.
De holländska resenärer som är intresserade av Sverige som destination väljer ofta bort standardsemestern till förmån för något mer unikt och spännande, men ännu har holländarna en relativt låg kännedom om Sverige som destination. Det har VisitSweden nu velat ändra på genom att satsa på exotiska svenska naturupplevelser i tv-reklam, med inspiration i sociala medier och PR samt en internetkampanj. I kampanjen har VisitSweden också haft en frågetävling på Facebook med hög interaktion.
Över en miljon barnfamiljer i Nederländerna har under våren och försommaren nåtts av en tv-reklamfilmsom med utmanar all inclusive-koncepten på charterdestinationerna. ”Aqua park” blir i Sverige en oändlig mängd rena sjöar för bad, kanotturer och fiske och Sveriges version av ett ”animation team” är chansen att möta en älg vid stugknuten.
– Vi ville göra något lekfullt och annorlunda och att driva lite med många holländares val av standardiserad chartersemester är något som vi vet går hem i vår målgrupp, säger Sophie Nyström, landchef för VisitSwedens kontor i Nederländerna. Vi har också fått ett stort engagemang i sociala medier genom en tävling på Facebook, där vi ställt en ny fråga om Sverige varje dag.
Nederländerna är Sveriges femte största marknad för utländska besök och förra året gjordes nästan en halv miljon besök från Nederländerna till Sverige. Holländarna spenderar också flest nätter i Sverige av de nationaliteter som besöker Sverige mest, i genomsnitt drygt 10 nätter. VisitSwedens analyser visar att 3,4 miljoner holländare är intresserade av Sverige som destination. Det är rundresor, upplevelser i naturen och storstädernas utbud som står högst i kurs hos de holländska turisterna när de tänker på Sverige.