Annons:

Nu ska parisarna lära sig vett och etikett

Paris har lanserat en ny sorts turistguide: inte en guide för turister, men en guide till olika typer av turister för parisarna.

Avsikten är att uppmuntra hotellpersonal, servitörer eller taxichaufförer att vara artiga mot utländska besökare och inte förutsätta att alla nationaliteter gillar samma saker på sin semester.

Hur användbar guiden kommer visa sig vara återstår att se. Enligt boken gillar till exempel brittiska besökare att kallas vid förnamn och att de vill att alla deras aktiviteter ska vara lekfulla. ”Les Anglais” insisterar på att äta vid den absurt tidiga timmen 18.00 till 19.00, enligt boken.

Guideboken har publicerats av Paris handelskammare i samarbete med stadens turistbyrå. De har även gjort en hemsida som heter ”Talar du turist?” där anställda i branschen kan ställa frågor till en expert. Poängen med satsningen är att turister inte ska känna sig förolämpade i onödan, enligt turistdirektören Jean-Pierre Blat.

– Man ska inte välkomna en japansk och en italiensk på samma sätt. Man måste anpassa sig, säger Jean-Pierre Blat. Men Paris rykte som en ovänlig stad är oförtjänt, anser han.

Med 33 miljoner turister per år, är Paris den mest besökta staden i världen, och nöjdhetsprocenten ligger på 97 procent. Ändå har parisare ett dåligt rykte beträffande artighet, anpassningsförmåga och kunskaper i främmande språk.

– Paris måste lära sig att behandla utlänningar som de förväntar sig att bli behandlade, säger Jean-Pierre Blat.

Enligt guideboken är kineserna är besatta av shopping och förväntar sig att alla ska le. Tyskarna gillar precision, renlighet och handskakningar. Italienarna är otåliga, reser i grupp och äter sent. Den japanska turisten klagar aldrig, utom när de åker hem. De spanska turisterna äter absurt sent, så varna dem om när du stänger, tipsar boken.

Kommentarer är stängda.