Satsningen på skärgården har rullat igång i sommar från Grisslehamn i norr till Nynäshamn i söder.
– Vi har ett tydligt fokus på att hjälpa aktörerna att tjäna pengar, säger Gisela Norén som är chef för Visit Roslagen till DN.se.
Sedan Exportrådet och Visit Sweden pekade ut bland annat Bohuslän och Stockholms skärgård som exportmogna destinationer i en specialsatsning fram till 2014, pågår många projekt för att lyfta fram och förbättra turistupplevelser längs kusterna.
Stockholms skärgård omsätter drygt 4 miljarder kronor och sysselsätter 3 300 människor på årsbasis. Nu hoppas man på en ännu större omsättning och planen är att utländska turister ska stå för den ökningen. VisitSweden har valt ut 11 destinationer i skärgården som är mogna för att säljas internationellt.
Destinationsutvecklingen av Stockholms skärgård ligger som ett särskilt ansvar på Stockholm Visitors Board, där man bland annat tar fram en internationell marknadsföring för skärgården. I det uppdraget ligger också att utveckla en gemensam identitet, kopplad till varumärket ”Stockholm – the Capital of Scandinavia”.
16 miljoner kronor har avsatts till satsningen. Målet är att turismen ska fördubblas från 2010 till 2020.