Den 26 februari i år öppnade Stena Line sina så kallade flytande Bordershop på linjerna Göteborg – Frederikshavn och Karlskrona – Gdynia. Konceptet var ett försök att sent omsider försöka ersätta taxfreeförsäljningen som försvann i början av 2000-talet.
Sedan införandet av Bordershop, där priserna ligger 60 procent under Systembolaget, har antalet resenärer och försäljningen ombord ökat rejält, enligt rederiet. Totalt på båda linjer har passagerarantalet ökat med 50 procent och försäljningen ombord stigit med hela 75 procent. Dessutom har nära två miljoner liter öl sålts på linjerna. Nu gör Stena Line bordershop ombord till ett permanent inslag på alla sina linjer.
– När vi startade med flytande Bordershop i slutet av februari anade vi inte hur väl den skulle mottas av våra resenärer. Att nu få göra den till ett permanent inslag på alla våra linjer känns oerhört roligt. Detta är en del i vår långsiktiga strategi att göra det billigare att resa med färja. Vår målsättning är att alla ska känna att dom kan göra ett klipp när dom åker med Stena Line och förhoppningen är att resenärerna kommer att uppskatta våra låga priser lika mycket i fortsättningen, säger Jari Virtanen chef för Travelverksamheten på Stena Line.