Den 17 november gästar Swedbanks chefsekonom, Anna Felländer TN Studio och ger sin syn på den ekonomiska utvecklingen globalt och i Sverige de kommande åren och på vilka ekonomiska trender som resebranschen kan komma att behöva förhålla sig till.
Anna Felländer har en bakgrund från Finansdepartementet och Statsrådsberedningens kansli för krishantering. I november förra året blev hon chefsekonom för Swedbank. På TN studio hoppas hon kunna ge deltagarna en bättre bild av det ekonomiska läget och de senaste ekonomiska strukturella trenderna.
Anmäl dig till TN Studio den 17 november här
Varför ska folk komma och lyssna på dig på TN Studio?
– Det finns ovanligt mycket risker förknippade med den globala och den svenska återhämtningen. Utöver de geopolitiska riskerna i vår omvärld finns risk för ett lågt reformtempo här hemma i Sverige på grund av en tydlig minoritetsregering. Vi står inför stora strukturella skiften som en accelererande urbanisering, digitalisering och globalisering.
På vilket sätt påverkas resebranschen av förändringar i konjunkturen?
– Resebranschen är mycket känslig för konjunktursvängningar. Företagen står för den största andelen av resorna. Vid dämpad konjunkturutveckling slår detta på företagen som dels upplever minskad aktivitet, dels vill reducera utgifter. Flyg kan ersättas med billigare transportmedel. Det motsatta gäller vid en högkonjunktur.
Hur mycket påverkar detta folks resande?
– Även konsumenter tenderar att minska resandet i sämre tider. När konjunkturen dämpas, kan konsumenterna känna sig mindre förmögna vilket slår på resekonsumtionen. Hushållen utgör dock en mindre andel resenärer än företagens andel.
Vilka andra ekonomiska utmaningar står resebranschen inför?
– En utmaning kommer att vara digitaliseringens påverkan. Tjänsteproducenter exponeras i högre utsträckning för internationell konkurrens. Idag är det allt vanligare att en resenär använder sidor som MrJet och flygresor.se för att jämföra priser och reseförmåner. Digitaliseringen tar bort mellanhänder, i resebranschens fall kan detta t.ex. påverka resebyråer.
Temat på detta års TN Studio är ju trender, finns det några ekonomiska trender som du tror kommer påverka resebranschen mer specifikt?
– Ökad digitalisering innebär en ökad prispress, slopade mellanhänder och ett större utbud. Demografiska förändringar som en åldrande befolkning spelar också in: äldre tenderar att resa mindre frekvent än medelålders. Under 2012-2013 gjorde en man/kvinna som var 75-84 år 1,52/0,73 resor per dag medan en man/kvinna som var mellan 45-54 år gjorde 1,72/1,80 resor per dag. Detta inkluderar arbets-, tjänsteresor, service- och inköpsresor, fritidsresor och övriga ärenden. Man kommer att behöva anpassa sig till nya förutsättningar.