Deutsche Bahn planerar att lägga ner flera viktiga nattågslinjer, exempelvis Berlin–Paris och Amsterdam–Warszawa. Planerna fick ett par hundra personer att samlas i Köpenhamn under Allhelgonahelgen för att protestera mot nedläggningen av nattågen söderut.
Ja, det ser mörkt ut för det tågåkandet genom i Europa. SJ slutade sälja utlandsbiljetter redan första augusti och till årsskiftet lägger danska DSB ner nattågen mellan Köpenhamn och Amsterdam, Basel och Prag. Snart kan Sveriges enda tåglinje till Tyskland också vara borta. Under sommarmånaderna kör Veolia Snälltåget nattåget Berlin Night Express mellan Malmö och Berlin. Årets sista tur gick tidigare i höstas. Om det blir någon fortsättning nästa sommar är oklart.
Jordens Vänner har dragit igång en kampanj där drygt 4 000 personer skickat protestmejl till Deutche Bahn. På andra håll i Europa pågår andra namninsamlingar mot nedläggningarna.
– Tåg är överlägset klimatmässigt jämfört med flyg, och nattågen är det alternativ som spar tid och gör det möjligt att komma fram i rimlig tid, säger Ellie Cijvat, ordförande i Jordens Vänner.
Även i Sverige är nattågen hotade. SJ:s nattåg från Skåne till Årefjällen lades ner för ett par år sedan. I samband med vinterns sportlov kör rivalen Veolia bara två turer med skånska nattåg, och båda är enligt uppgift redan fullbokade. Med stöd av Trafikverket och Världsnaturfonden WWF har Ekoturismföreningen därför dragit igång kartläggning av olika alternativ att resa klimatsmart till svensk natur.
– Behovet av åtgärder som klimatanpassar svensk natur- och ekoturism ökar. Vi vill därför förutsättningslöst se hur vi kan få fler besökare att göra hållbara naturresor. Nattåg som fortsätter att rulla på spåren runt om i Europa är definitivt en strategisk pusselbit i det arbetet., säger Per Jiborn, verksamhetsansvarig på Ekoturismföreningen.