Samtidigt som TUR i Göteborg genomgår radikala förändringar för att göra mässan mer affärsmässig och inte riskera dö sotdöden kommer nyheten att TUR lanserar en konsumentresemässa i Stockholm 26-27 september.
Äntligen säger branschfolket i Stockholm, som i åratal tjatat och längtat efter detta. Och TUR har blivit nedringda den senaste veckan, av potentiella utställare men också av hugade presumtiva samarbetspartners.
Men blir TUR i Stockholm en flipp eller flopp? Ska man utgå från Travel News läsekrets som röstat i vår webbfråga på travelnews.se är svaret: Varken det ena eller det andra. 46 procent tror att mässan kommer att funka okej, 25 procent tror det blir en superflopp och 28 procent på dundersuccé.
Kolla in och rösta på webbfrågan här:
Varför går då TUR på Stockholmsoffensiv just nu? TUR har säkert inspirerats av årets Greklandsmässa i Annexet i Globen i vintras, som blev en publik- och utställarframgång. Det visar att det går att locka stockholmarna till en resemässa, om konceptet är tillräckligt attraktivt. Eftersom Svenska Mässans verksamhet bolagiserats är det också lättare att göra nya satsningar, även utanför Göteborg.
Stockholm Travel Show, som arrangeras av Fin-S har hittills inte gjort något större avtryck bland stockholmarna. Även om mässan håller till i Centralen med ett stort genomflöde av resenärer och pendlare, så gör den lilla utställarytan att många knappt noterar den. Men mässgeneral Martin Ahlberg och hans gäng jobbar på och riktar även blicken mot en renodlad B2B-dag nästa år, vilket är ett smart drag. Men där vill säkert TUR ha ett finger med i spelet också, om höstens konsumentmässa blir lyckad.
Läs om senaste Stockholm Travel Show
Vad talar då för flipp för TUR i Stockholm?
1. Dess nära relation med de utländska turistbyråerna Antor
2. TUR är erfarna mässarrangörer
3. ”Äntligen-känslan” hos resebranschen
Vad krävs för att det inte ska bli en flopp?
1. Mycket marknadsföring. Ska man få ”bortskämda” stockholmare som på en helg kan välja och vraka mellan 100-tals event att ta sig till Waterfront måste mässan synas medialt.
2. Attraktivt koncept med mycket upplevelser. De stora resmålen som lockar svenskar måste finnas med.
3. Att TUR har tillräckligt med personella resurser som har energi och kraft att ägna sig åt Stockholm när TUR i Göteborg är över i mars.
Så flipp eller flopp? Travel News tror på en flipp – om TUR vågar satsa ”all in”.