Annons:

Expedia: Vi kollar Candy Crush för att förbättra resupplevelsen

TN fick en intervju med John Veichmanis, chef för Expedias global customer aquistions och sökmarknadsföring och passade på att ställa några frågor inför Grand Travel Award – årets mest efterlängtade branschevent.

Ser du fram emot att tala på Grand Travel Award?
– Ja, väldigt mycket och mitt team är också väldigt förväntansfulla – några av dem har till och med försökt att lära mig lite svenska inför eventet. Det går dock inte så bra måste jag erkänna. 

Berätta lite mer om vad du kommer att prata om på Grand Travel Award?
– Jag ska tala om några av de stora trenderna som vi ser inom teknologi och hur människor drivs av och svarar på de förändringar som de innebär. Jag kommer även att tala om hur vi kan använda insikter från spel som Candy Crush och omvandla dem till en vetenskap som kan förbättra reseupplevelsen och hur vi förbereder för en skärmlös framtid.

Vad tror du att våra lyssnare kommer vara mest nyfikna på att ta del av?
– Expedias arv ligger i teknologin. I internet-termer: vi har varit med länge och sett flera stora förändringar i industrin och vi tror att vi kan ge flera användbara perspektiv på hur teknologin förändrar resande och hur vi tänker när vi bygger och designar reseprodukter. Jag tror också att vi har ett användbart globalt perspektiv på vissa av dessa förändringar och i alltmer global värld, så påverkar vissa av trender vi kan se i avlägsna regioner oss allt mer på hemmaplan så jag hoppas att jag kan ge en värdefull insikt på detta.

Temat på seminarierna är ju krishantering och beslutsfattande. Hur kan dina erfarenheter och din expertis kasta ljus på de ämnena?
– Jag tror att Lottie Knutson kommer att tala mer om krisaspekten, då hon har mer direkterfarenhet och expertis i att hantera det området så min presentation kommer att fokusera mer på beslutsfattande och hur Expedia närmar sig produktbeslut och det är helt enkelt något som jag tar itu med varje dag. Varje dag så lanserar vi åtminstone ett flertal versioner av vår sajt för att försäkra oss om att vi förbättrar något varje dag så vi tar en mängd viktiga beslut dagligen.

Vad är hemligheten bakom Expedias framgångar?
– Vår verksamhet började redan på 90-talet genom att göra den information som tidigare bara var tillgänglig för resebyråer tillgänglig för alla vilket gjorde att de kunde göra egna beslut om resor. Vi har behållit detta fokus på att göra det enkelt för människor att få tillgång till information som de behöver för att fatta välgrundade beslut. Efter nästan 20 år i branschen har vi lärt oss mycket och omfattningen av vår verksamhet är också en stor tillgång i det att den tillåter oss att få en klar uppfattning om vad våra kunder gillar och inte gillar och anpassa oss till detta mycket snabbt. Jag ska förklara hur detta fungerar mer i detalj vid Gran Travel Award. 

Vad är Expedias största utmaning just nu?
– Hur vi bättre kan förutse våra kunders behov och lyfta ut det krångliga från hela reseprocessen. Nästa fråga är hur vi kan göra detta i en sådan snabbt föränderlig värld. Vi har vunnit ganska framgångar i det området. Vår mobilapp och det stöd som den erbjuder under din resa är ett första steg till att göra resan i sig mycket enklare, vår app för surfplattor gör det enklare att hitta reseinspiraton; och en stor del av arbetet med teknologin som gör att vår sajt levererar mer relevanta resultat till våra kunder snabbare sker bakom kulisserna, men resande har fortfarande sina smärtpunkter så finns definitivt mer att göra.

Hur ska ni lösa utmaningarna?
– Genom att hålla ett starkt fokus på våra kunder och på hur teknologi kan lindra smärtpunkterna som finns i en reseprocess, hela vägen från att drömma om en resa till att boka den till att den är över. Vi tror att det är nödvändigt att ha en smidig teknikplattform som du kan anpassa till en föränderlig värld, men vad du måste lägga ett kostant fokus på är vem ditt företag tjänar och hur deras behov och prioriteringar skiftar.

Nu är anmälan till GTA stängd. Intresset har varit stort men det finns ett fåtal biljetter kvar.  Är du intresserad av att boka biljetter?  Mejla Hanna Petersson på: hanna.petersson@egmont.se

Kommentarer är stängda.