Det starkt omvandlade TUR med exempelvis endast en branschdag, 19 mars, innehåller många nyheter. En av dessa är ett fördjupat samarbete mellan svenska affärsreseföreningen SBTA och TUR. Tillsammans har de skapat ett affärsrese- och mötesforum, Business Travel & Meetings Forum – en heldag där travel managers och inköpare ska möta leverantörer och varandra.
– Det är ett djupare samarbete än tidigare på TUR. Vi går in som 50-50-partner och bygger något nytt. Vi står för innehållet under dagen och TUR för infrastruktur och logistik, exempelvis inbjudningar, lokaler och teknik, säger SBTA:s general manager Lotten Fowler.
Affärsresedagen består av tre delar: Speeddejting, den traditionella TM-lunchen och seminarier. TM:ar och inköpare matchas ihop med de leverantörer som anmält sig till dagen. SBTA hoppas på ett stort spektrum av resebolag, allt från systemleverantörer och flygbolag till hotell och nystartade aktörer som vill synas mot företagen.
– Deltagandet är prissatt så att det inte handlar om några stora pengar för leverantörerna att vara med. Mottagandet har varit positivt. Många uppskattar att det är koncentrerat till en dag, vilket är kostnadseffektivt, säger Lotten Fowler.
Seminariedelen kommer att ha två spår. Det ena vänder sig till SBTA:s medlemmar, som arbetar dagligdags med travel managementfrågor och belyser reseprocessen, från resebokning till hantering av resekvitton. Det andra spåret består av kortseminarier som vänder sig till ”nybörjare” inom travel management, exempelvis hur man framgångsrikt implementerar ett onlinesystem och får ut en resepolicy i företaget. Mitt på dagen hålls även den traditionella TM-lunchen.
– Den är mycket uppskattad så den ruckar vi inte på, säger Lotten Fowler.
Både TUR och SBTA vill att Business Travel & Meetings Forum ska bli ett skandinaviskt forum. I år kommer några utvalda större norska och danska inköpare av affärsresor att bjudas in och där står TUR för transport och boende.
– Men ett fullt utvecklat hosted buyer-program blir det inte förrän nästa år, säger Farhad Kakavand, mässansvarig på TUR.
Som kärlekstimmen i USA
Vid speeddejtingen på TUR matchas TM:ar/inköpare med leverantörer/utställare för snabba möten. Mötena hålls i en av Svenska Mässans lokaler där parterna möts vid bord – det är inte fråga om några påkostade montrar.
– Det blir lite grann som kärlekstimmen i Amerika. Men allvarligt, under speeddejtingen hinner du inte göra affärer, men du skapar de första viktiga kontakterna, säger SBTA:s generalsekreterare Lotten Fowler.
När deltagarna anmäler sig får de en förteckning över övriga anmälda och kan ranka vilka företag eller inköpare de helst vill träffa. Önskemålen matchas därefter ihop. Det är obligatorisk närvaro för leverantörerna hela dagen, även TM:arna och inköparna förbinder sig att vara med under hela dagen. Deltagarna i affärsreseforumet kommer även att kunna besöka Scandinavian International Travel Meet under eftermiddagen.
Hela Besökssverige på plats
Den största nyheten på årets TUR är branschkongressen för hotellen och resten av den svenska besöksnäringen.
– Vi gör ett omtag på det som tidigare hette Ledarforum där Visita och Svensk Turism var avsändare. Vi prövat ett nytt koncept och i år är även Svensk Handel och Transportgruppen med, säger Anna Hag på Visita.
Branschkongressen “tjuvstartar” redan på onsdagen då det genomförs en dag med Sverigechefer, vd:ar eller motsvarande från hela besöksnäringen.
Torsdagen blir en dag som är öppen för alla aktörer – företag, organisationer, forskare, myndigheter, regioner, kommuner.