– Ving är bra på flyg, hotell och logistik, vi är bra på träning. Nu lägger vi ihop det bästa från bägge, säger Springtime Travels vd Patrik Yderberg.
Under september och oktober i höst kommer Ving och Springtime arrangera tre olika resor till Vings hotell Sunprime Waterfront i Palma på Mallorca. Innehållet blir inte lika träningsfokuserat som Springtimes resor brukar vara, utan det blir en glidning mot mer livsstil, mat, mode och skönhet.
– När vi arrangerar våra ”training camps” brukar vi erbjuda 70–80 träningsaktiviteter på en vecka. Här blir det kanske 40–50, säger Patrik Yderberg.
Han trycker på att det fortfarande är träningsresor.
– Våra ”training camps” kan skrämma bort en del människor, men vi riktar oss inte mot elitmotionärer.
På Palma i höst kommer Ving och Springtime en vecka erbjuda pepp- och inspirationsvecka med personer från tidningen Topphälsa.Veckan efter är det ”holistic training” som gäller och den tredje veckan mode och skönhet med Metros moderedaktör Petra Tungården. Under samtliga veckor kommer träningen att ledas av ett instruktörsteam bestående av Malin Berghagen, Cecilia Gustafsson, Magnus Hagström och Peppe Lindholm.
Patrik Yderberg ser de tre veckorna som inledningen till ett djupare samarbete.
– På sikt kan det bli så att vi förlägger våra resor på Vings anläggningar och att vi blir mer en leverantör av content. Det optimala är att allt bokas via Ving och vi fyller det med content.
Patrik Yderberg ser framför sig att Springtime förlägger mer och mer av sina resor på Vings anläggningar.
– Vi har produkter som Ving skulle kunna sälja, exempelvis resan till New York Marathon.
Ving har sedan tidigare ett samarbete med Sats på de egna koncepthotellen Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels, och erbjuder Sats-ledda klasser och gym. Joakim Eriksson, ansvarig för träningsresor på Ving, ser samarbetet med Springtime som ett sätt att möta efterfrågan att träna på semesterresan.
– Resan som livsstilsförbättrare är en tydlig trend vi kan se, att vi vill få ut någonting bestående av vår semester. Vi vet till exempel att allt fler vill träna på semestern och vårt samarbete med Springtime är ett utmärkt sätt att bemöta den efterfrågan bland våra kunder, säger Joakim Eriksson i ett pressmeddelande.