Annons:

Utländska rederier kan fortsätta skita i Östersjön

Kryssningsfartyg kan fortsätta dumpa bajs i Östersjön. Ett förbud väntas, men Ryssland har som enda land ännu inte sagt ja till avloppsstopp, skriver DN/TT.

Antalet kryssningspassagerare i Östersjön har på mindre än tio år har ökat från 2,3 till 3,8 miljoner per år, enligt en rapport från den mellanstatliga Helsingforskommissionen Helcom. Det gör att utsläppen av bajs och kiss från fartygen ökar.

– Toalettavfall innehåller kväve och fosfor. Dessa övergödande ämnen bidrar till de stora problem vi ser i Östersjön, till exempel bottendöden, säger Anna Petersson som representerar Sverige i Helcom, enligt DN/TT.

Det har funnits en tidplan för att införa ett förbud att dumpa avloppsvattnet i Östersjön, men den har spruckit. Nu verkar det som att ett förbud tidigast kan införas 2019 och 2021 – beroende på fartygets ålder.

– Ryssland är det enda land i Östersjöregionen som inte gett sitt medgivande till att vi kan skicka in ett gemensamt klartecken till FN-organet IMO. Datumen är framflyttade för att det ska kännas görligt att förbudet blir effektivt, säger Anna Petersson till DN/TT.

Jari Virtanen, ordförande i Passagerarrederiernas förening, betonar dock att passagerarrederier som trafikerar svenska hamnar inte släpper ut toalettutsläpp, så kallat svart vatten, i havet. Där ingår bland andra Viking Line, Tallink Silja och Birka Cruises.

-Ingen av våra medlemmar dumpar svartvatten överbord utan att det först har passerat ett godkänt reningsverk  alternativt lämnas iland till en godkänd mottagningsanordning, säger han till Travel News.

 Östersjön utsetts till ett specialområde vilket förbjuder dumpning av toalettavfall överbord från passagerarfartyg men att regeln ännu inte verkställts. Förbudet kommer att verkställas av IMO då det är allmänt accepterat och fastslagits att nödvändiga mottagningsanläggningar för svartvatten finns för dessa fartyg i de hamnar dessa fartyg trafikerar.

– CLIA, Cruise Lines International Association, har lobbat aktivt för att fördröja verkställandet då man yrkar på att det råder brist på mottagningsanläggningar i Östersjön men Sveriges Redareförening eller Passagerarrederiernas förening har ej gett sitt stöd till denna kampanj.

Jari Virtanen är också kritisk till att de utländska kryssningsrederierna kommer undan med lägre farledsavgifter trots att den reguljära trafiken har bättre miljötänkande.

– Det är något som vi ställt oss undrande till en längre tid.

 

Artikeln uppdaterad 4 mars 2015.

Kommentarer är stängda.