TUR har i flera år drivit ett förändringsarbete för att bli mer relevant för en resebransch i snabb förändring. Men i år är det mer eller mindre en revolution som genomförts med många radikala grepp för att generera mer affärsnytta för både utställare och branschbesökare.
För fackdagarna, onsdag 18 mars och torsdag 19 mars, betyder det bland annat skärpta krav på besökarna. För att undvika missförstånd och att besökare på fackdagarna dyker upp utan föranmälan vill TUR förtydliga förändringarna.
– TUR är inte längre en generell mötesplats. Under fackdagarna arrangerar vi istället tre olika mötesplatser, nischade mot tydliga målgrupper, förklarar Farhad Kakavand.
Fackdelen (numera endast en dag, 19 mars) separeras från konsumentdagarna (20–22 mars) och där är Travel News mediepartner. Fackdelen är uppdelad i tre mötesplatser.
– TUR ska vara som Viasat. Våra produkter är som olika tv-kanaler som vänder sig mot specifika målgrupper, med olika innehåll, säger Farhad Kakavand.
För företag och organisationer med fokus på utlandsturism är det den nya mötesplatsen Scandinavian International Travel Meet, SITM, som gäller.
– De utländska turistkontoren, destinationer och företag behöver forum där de kan träffa de aktörer som paketerar deras destinationer, resmål och aktiviteter mot den svenska kunden.
SITM är slutsålt, trots att man utökat ytan. 147 standardiserade montrar, inspirerade av Pow Wow i USA, finns att besöka. Förbokade möten genom matchmakingtjänsten är kärnan i denna nya byggsten på TUR.
För att besöka SITM måste man ha en inbjudan, alternativt kan man göra en intresseanmälan via www.tur.se/sitm och köpa sin biljett senast 16 mars (endast förköp som gäller). Men den som tillhör utställarkategorin kan inte köpa entrébiljett.
– Man måste passa rätt profil: utställare ska ställa ut, köpare ska besöka. Tillhör man t ex en hotellkedja eller destination, men inte har en monter, kan man alltså inte förvänta sig att bli insläppt som besökare, säger Farhad Kakavand.
Han understryker att SITM handlar om att göra affärer. Genom att anmäla sig i tid får man också tillgång till matchmakingtjänsten för att boka affärsmöten.
Business Travel and Meetings Forum är det nya affärsreseforumet som hålls tillsammans med SBTA torsdagen 19 mars – en heldag där travel managers och inköpare ska möta leverantörer och varandra. Speeddejting, TM-lunch och seminarier är beståndsdelarna i mötesplatsen. Den som vill delta gör en intresseanmälan på www.tur.se/bt senast 6 mars.
– Deltagandet är prissatt så det inte handlar om några stora pengar för leverantörerna att vara med. Mottagandet har varit positivt, säger generalsekreterare Lotten Fowler på SBTA till Travel News.
Besöksnäringskongressen är den största fjädern i hatten inför årets TUR. Med ”tjuvstart” redan på onsdagen och fortsättning på torsdagen samlas hela Hotellsverige med den övriga svenska besöks-näringen – inklusive flygbolag, handel, hotell med flera aktörer. För att delta krävs att man köper sig biljett via www.besoksnaringskongress.se senast 13 mars.
– Annars kan vi inte garantera plats, förtydligar Farhad Kakavand.
Läs mer:
Han vill samla hela besöksnäringen
Därför ställer vi ut på TUR
Låt inte TUR bli din snuttefilt