Under onsdagen samlades cirka 120 inbjudna toppchefer från hela den svenska besöksnäringen på Svenska Mässan i Göteborg till den första Besöksnäringskongressen. I början av dagen låg mycket fokus på vikten av att få, politiker, media och allmänhet att förstå hur viktig näringen är för Sverige, så att näringen inte ska bli styvmoderligt behandlad.
– Vi måste uppfattas som samhällsviktiga och samhällsnyttiga, för det är vi. Men det gör vi inte idag. Då hade man inte höjt några arbetsgivaravgifter, sa Visitas ordförande Maud Olofsson.
Hon sa också att i besöksnäringens vision inför 2020 står att näringen ska uppfattas som en basnäring 2020.
– Det är lite långt bort känner jag. Vi borde uppfattas som en basnäring mycket snabbare.
Svensk Turisms ordförande Magnus Nilsson var inne på samma linje, och ansåg att andra branscher har mycket lättare att få genomslag i media.
– Ett litet forskningsprojekt i en annan näring kan få en helsida i affärspressen, trots att det verkar omöjligt att genomföra. Det får aldrig vi, trots att vi omsätter och investerar enorma pengar, sa Magnus Nilsson.
Han var inte heller nöjd med gensvaret från politikerna.
– Många i det politiska ledet pratar idag ofta om besöksnäringen. Men när det verkligen gäller är det skralt, jämfört med andra branscher. Det räcker att en gruva i Norrland är stängd i en dag så åker regeringsplanet upp. Eller två plan.
Magnus Nilsson hade hoppats att någon minister skulle vara på plats. Så var inte fallet. Däremot hade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson skickat en hälsning till branschen genom en film. Där sa hon att det är positivt att många nya jobb skapas i branschen samt att branschen tar emot många nytillträdande på arbetsmarknaden, ungdomar och invandrare.
– Men ni har också ett stort ansvar: att de nya på arbetsmarknaden får med sig trygga villkor, god arbetsmiljömiljö och inte utsätts för sexuella trakasserier. Jag vet att ni jobbar med frågan och hoppas att ni fortsätter med det, sa Ylva Johansson på filmen.
Direkt efter gick det ett sorl bland åhörarna och alla Travel News pratade med uppfattade det som att Ylva Johanssons huvudbudskap var att sexuella trakasserier var representativt för branschen: de var förbannade.
– Ofattbart och oförskämt, sa en hotellföretagare.
– Helt absurt, sa en annan åhörare.
– Man blir mållös. Som om sexuella trakasserier skulle vara representativt för vår bransch, sa en tredje.
Även Maud Olofsson tyckte att Ylva Johansson uttryckte sig konstigt.
– Jag reagerar på att det är den enda fråga hon lyfter. Om jag hade varit minister hade jag valt att lyfta alla positiva saker som finns i vår näring. Ja, det förekommer sexuella trakasserier i näringen. Men jag tror att hennes uttalande speglar en underliggande syn på besöksnäringen: att det finns mycket problem och att det är dåliga arbetsvillkor. Det skulle jag säga är en gammal bild.
Se Maud Olofssons kommentar nedan.