Annons:

TN Studio Digital: ”Så blir internet of things affärer för reseföretag”

Det är många rese- och turistföretags dröm att kunna fånga resenärens uppmärksamhet under resan. Antoine Heftler, vd för startupbolaget IBaround, avslöjar hur internet of things-teknik kan användas inom reseindustrin och locka resenärer på resande fot till köp på TN Studio Digital 1 juni.

Anmäl dig till TN Studio Digital 1 juni här.

IBaround har utsetts till ett av Europas 100 mest innovativa startup-bolag. Antoine Heftler, född fransman men numera boende i Stockholm, har 15 års erfarenhet från marknadsföring bland annat från toppjobb inom Ogilvy.

Varför ska folk komma och lyssna till dig på TN Studio Digital 1 juni?

–       Reseupplevelsen blir mer och mer personlig och varumärken inom reseindustrin konkurrerar hårdare och hårdare för att få resenärens uppmärksamhet. IBaround använder sammanhang som gör att varumärken kan koppla ihop sig med den enskilde resenären. På TN Studio ska jag berätta mer.

IBaround har ett flertal pilotprojekt, varav ett med med LÓreal på New Delhi flygplats. Dubais flygplats är ett annat exempel. Det handlar om att använda mobil positioneringsteknik, Ibeacon-teknik, kopplad till marknadsföringsverktyg för att leverera information och erbjudande till de passagerare som laddat ner IBarounds, flygplatsens eller sminkföretagets app. Ett spännande nytt marknadsföringsverktyg för flygplatsers tax free-butiker.

– Endast 15 procent av flygpassagerare handlar på taxfree idag. Och allt färre handlar på planet, vilket ställer krav på ökad omsättning i taxfree-butikerna, säger Antoine Heftler.

Vad är internet of things-teknik ( IoT) för dig? Och vilken användning kan resenärer och reseföretag ha av den?

–       IoT använder vi i början av process, eftersom de samlar precis data i realtid i en precis miljö. I slutet på processen, så gör de möjlighet till precis leverans. iBeacons som vi använt tillsammans med L´Oreal är ett bra exempel på det.

Du menar att internet of things är en ny kanal som kräver en ny strategi, vad menar du med det?

–       Många företag presenterar en teknisk lösning, men lämnar sedan kunden vind för våg. Men vi menar att IoT inte kan användas i marknadföring utan att en genomtänkt lösning som integreras med en roadmap hur marknaden ser ut och hur det verkligen ska bli försäljning. Det ska jag berätta mer om på TN Studio Digital.

En sista fråga på tal om internet of things, har du köpt någon Apple Watch än?

–       Jag är en prylfreak, men tyvärr inte. Men jag planerar definitivt att köpa en, om inte någon snäll person kommer ihåg min födelsedag 2 juni.

Anmäl dig till TN Studio Digital 1 juni här.

 

Kommentarer är stängda.