Annons:

”Vi ska inte glömma bort svenska resebyråer”

Kenneth Karlsson lämnar över livsverket Sunhotels i nye vd:n Nigel Hornes händer. Nu ska bolaget växa i Europa, men Nigel Horne lovar att inte glömma bort de skandinaviska resebyråerna.

Du, Kenneth Karlsson och Sverigechefen Jonas Axelsson har gjort en skandinavisk rundtur, varför?
– Vi har varit i Stockholm, Göteborg och Oslo för att möta våra viktiga partners, privatresebyråerna som bokar hotell åt sina kunder genom Sunhotels. Nu när jag tar över efter Kenneth, som känner alla i den svenska och skandinaviska resebranschen, vill vi göra en bra övergång.

Hur känns det att ta över efter Kenneth, som startade bolaget och drivit det i 13 år före försäljningen till Webjet förra året?
– Spännande. Jag har redan börjat på Sunhotels, men tar formellt över vd-posten i juni. Nu delar jag och Kenneth kontor för att jag på sex månader ska lära mig allt om den skandinaviska marknaden som Kenneth haft en livstid på att lära sig.

Så från juni får du klara dig på egen hand?
– Kenneth ska fortsätta som rådgivare på deltid, men han vägrar att komma in mer än två gånger i månaden, påstår han, ha ha.

Vad kan du själv om reseindustrin och hotelldistribution?
– En hel del. Jag har jobbat 22 år i reseindustrin, varav 17 år på GTA, som ju är en konkurrent till Sunhotels. Mitt sista jobb där var som global försäljnings- och marknadsdirektör när jag slutade i maj förra året.

Varför köpte Webjet, som ju är en australisk onlineresebyrå, en B2B-verksamhet som Sunhotels?
– Webjet vill växa i Europa. Sunhotels är den största bedbanken för resebyråer i Skandinavien och har även verksamhet i exempelvis Storbritannien. Men det finns stor potential att växa i Europa och Webjet tillför resurser både i form av personal och av teknologi.

Det är ingen risk att de svenska resebyråerna glöms bort när ni satsar mer på resebyråer i övriga Europa?
– Nej, absolut inte. Vi ska fortsätta att leverera högsta service och bästa innehåll på de skandinaviska språken. På huvudkontoret i Palma på Mallorca är det vanligaste språket som talas svenska. Fast själv kan jag hittills bara säga skål och tack på svenska.

Kan ni bli större i Skandinavien?
– Självklart. Trenden hos resebyråerna går mot mer dynamisk paketering. När flygbolag som Norwegian, Ryanair och Air Berlin utökar sitt linjenät från Skandinavien uppstår nya möjligheter för resebyråer att sälja hotell på dessa nya resmål till sina kunder. Ett annat exempel är Emirates nya linjer från Skandinavien som ökar intresset för Dubai. Vi har ett systerföretag i Dubai som erbjuder ett stort nätverk av hotell i regionen, där kan Sunhotels dra nytta av vår internationella närvaro.

Vilka hotell säljs mest av de skandinaviska resebyråerna?
– Spanien, med Kanarieöarna, Mallorca, Costa del Sol och andra spanska kustområden, toppar listan före USA och Storbritannien. London är den populäraste staden före New York. Grekland och Italien är på frammarsch, även Dubai växer snabbt. Kortfattat: Dit flygbolagen flyger där, ska vi finnas med hotell.

Någon ny het hotelltrend hos svenska hotellresenärer?
– Svenska Londonresenärer bor traditionellt i Bayswaterområdet. Men sedan vi introducerat den trestjärniga hotellkedjan Travelodge som finns i Waterloo och Kings Cross, som har ett koncept som svenskar gillar, ser vi en förflyttning av kunder till dessa områden, det är kul!

Vad säger ni till resebyråer som är oroliga för att ni även ska satsa på B2C-marknaden i Europa, alltså sälja hotell direkt till konsument?
– Jag får mycket frågor om det, och svaret är nej, vi har absolut inga sådana ambitioner. Europa har en högt utvecklad onlinemarknad och det vore svårt att bygga sig en position i konkurrens med Booking.com och Hotels.com. Så vi överlåter B2C-marknaden med varm hand till lokala experter och globala jättar.

Kommentarer är stängda.

Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025