I februari i år anslöt sig Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Regional till Fly Green Fund. Fondens målsättning är att skapa förutsättningar för produktion av biobränsle i Sverige och att minst 20 procent av flygbränslet som används i Norden år 2020 ska vara biobränsle.
Idag tisdag genomför Braathens Aviation sin första kommersiella flygning med biobränsle, Stockholm–Visby, med en inblandning på 50 procent.
– Vår tanke är att kommunicera det här till kunderna. Frågan är om det finns företag eller privatpersoner som tycker att det här är så viktigt att de är beredda att köpa det vi kallar en ”biobiljett”, säger Anders Ehrling.
Till skillnad från flygfotogen gjord på råolja bidrar inte biobränsle till den globala uppvärmningen. Däremot är det idag 3–4 gånger så dyrt som traditionellt tillverkad flygfotogen, för att det produceras och efterfrågas i så små mängder.
Anders Ehrling hoppas att kunderna ska börja efterfråga biobränsleflygningar. Då kan produktionen och inblandningen öka, så att priserna kan komma ner på rimliga nivåer.
– För att man ska kunna bedriva kommersiell flygtrafik på biobränsle måste efterfrågan öka. Kan vi förklara för våra kunder att det är möjligt att flyga på biobränsle, och att man i framtiden kanske skulle kunna flyga med 100 procents inblandning, då skulle vi faktiskt kunna flyga inrikes helt fossilfritt.
Förutom att få kunderna med på noterna gäller det att även politikerna hakar på. Under alliansregeringens tid vi makten hände inget märkbart i frågan, men Anders Ehrling har inte gett upp.
– Vi ger även den här regeringen möjlighet att säga: ”Vad kul att ni vill driva den här utvecklingen, det här vill vi vara med och stödja – vad kan vi göra för att hjälpa till?”
Första veckan i juli arrangeras politikerveckan i Almedalen i Visby, där gräddan av politiker och beslutsfattare samlas.
– Då är vår ambition att kunna erbjuda flygtransporter med så stor inblandning av biobränsle vi kan, och kommunicera det tydligt. Vi vill visa att det här är en möjlig väg att gå.