Annons:

Accors digitala satsning en kopia av – Swebus

Hotelljätten Accor tog ett djärvt grepp och öppnar sin sajt för konkurrenter. Men man ligger långt efter Swebus som jobbat så i flera år. Idag släpper man in ytterligare en konkurrent, Masexpressen.

I förra veckan skrev Travel News att Accor nu tar upp kampen rejält med onlineresebyråerna. Det globala hotellföretaget kommer redan från och med juli i år att sälja fristående hotells rum från accor.com.                                  

Ett skäl lär vara att få gästerna att hoppa över onlineresebyråerna. Det skulle sänka Accors distributionskostnader, och man är beredda att ta att man kanske förlorar en del gäster till konkurrenter.

Men tanken är inte ny. Swebus har jobbat så i flera år, berättar bolagets marknads- och försäljningsdirektör Johan Nyblom.

– För att fortsätta vara relevanta måste vi gå från att vara ett bussbolag till att vara en marknadsplats för inrikesresor, säger han.

Steg ett var att börja sälja partners, som till exempel Viking Line. Steg två var att även sälja resor på samma sträckor som Swebus själva kör, alltså direkta konkurrenter.

– I och med att vi skapar den här marknadsplatsen får vi fler besökare och högre volymer. Det gör att fler reser med oss – och fler reser med våra partners. Vi ökar den totala resandemängden för alla parter.

Sedan tidigare säljer Swebus resor åt åtta olika bussbolag på den egna sajten, tågbolaget Tågab, Viking Line och även lokaltrafik i Västerås. Idag knyter man till sig ett nionde bussbolag, Masexpressen med säte i Dalarna.

– Masexpressen har vi konkurrerat med i många år. Senare i höst starts det också upp nya tåglinjer som kör samma sträckor som våra busslinjer på andra håll i landet. Dem kommer vi också att sälja.

Johan Nyblom anser att det är skillnad på vad de gör och vad en resebyrå gör, oavsett om den är analoga eller digital.

– Vi är också en operatör, ett reseföretag. Det innebär att vi inte bara skär emellan eller förmedlar en kontakt, vi tar faktiskt ansvar för kunden. Vi erbjuder till exempel prisgaranti och nöjd-kund-garanti. Vem var det som blev försenad? Har man köpt biljetten via Swebus spelar det ingen roll, man vänder sig till oss.

Eventuell ersättning betalar ni, sedan diskuterar ni med er partner bakom kulisserna?
– Ja, exakt.

Johan Nyblom säger att bussbranschen består av många, små aktörer.

– De har svårt att komma ut med sitt utbud. För dem är det här en möjlighet att öka sin distribution från vårt paraply.

Masexpressens vd Thomas Rogtao säger att Masexpressen är välkänt lokalt, men ganska okända för folk utanför Dalarna. Han räknar med att samarbetet med konkurrenten Swebus kommer öka deras egen försäljning.

– Vi kopplar ihop resandet med städer som vi inte kör till. Jag är inte orolig för att vi tappar kunder till Swebus, vi har mycket större utbud än de på sträckan Dalarna–Stockholm, säger Thomas Rogtao.

Swebus tar en avgift när de säljer andra aktörers resor, men huvudsyftet är inte att tjäna pengar på det utan att bli en marknadsplats för inrikesresor.

Johan Nyblom anser att det inom flyg och hotell finns en längre historik att jobba mot de globala distributionssystemen.

Är det en fördel eller nackdel i det här sammanhanget?
– Det är en bra fråga. Jag tror inte vi möter samma problem som hotell gör, där det är mycket prat om rate parity. De diskussionerna har vi inte i vår del av branschen.

Säljs era resor av onlineresebyråer?
– Merparten av vår försäljning sker via våra egna säljkanaler, det är en ytterst liten del som säljs i andra kanaler.

Enligt Johan Nyblom finns det i dag bara två stora ställen för inrikesresande som inte är flyg: swebus.se och sj.se.

Borde inte SJ och Swebus finnas på samma marknadsplats?
– Jo, och Swebus finns på sj.se. Men det som skiljer oss är att vi går mot att öppna upp i större utsträckning, medan SJ snarare går mot att begränsa. För att hitta till exempel våra resor måste du bocka i en ruta, de kommer inte automatiskt. SJ har också valt att inte distribuera vissa konkurrerande tågbolag.

Fakta Swebus

Swebus är marknadsledande inom expressbussresor i Sverige med 10000 avgångar per vecka och cirka två miljoner passagerare per år. Markandsandelen ligger på 50 procent.
Linjenätet inkluderar omkring 150 resmål, mest i Sverige men även i Norge och Danmark. 70 procent av resorna säljs via swebus.se.

2013 omsatte Swebus 316 miljoner kronor, med en förlust på 3,6 miljoner kronor.

Kommentarer är stängda.