Tiden det tar att resa mellan Danmark och Tyskland kan bi betydligt kortare.EU-kommissionen har kommit fram till att den 18 kilometer långa tunneln som Danmark vill bygga mellan danska ön Lolland och tyska ön Fehmarn inte strider mot EU:s regler om offentlig finansiering. Projektet som beräknas vara klart år 2024 beräknas kosta 81 miljarder svenska kronor och kommer alltså delvis betalas av EU, skriver Svt.se.
I januari nästa år sker byggstarten av Fehmarntunneln, som kommer att vara en sänktunnel och ha plats för en dubbelspårig järnväg och en tvåfilig motorväg. Tågresan beräknas ta mindre än sju minuter och en bilresa tio till femton minuter. Det är en rejäl förkortning jämfört med i dag då färjeturen mellan Rödby och Puttgarden tar 45 minuter och man måste vara på plats i hamnen en stund innan avgång. Syftet med tunneln är bland annat att länka ihop södra Skandinavien med norra Tyskland.
Men färjerederiet Scandlines som trafikerar rutten Rödby-Puttgarden hotar att föra frågan vidare till EU-domstolen. Bil- och järnvägstunneln skulle få olovliga konkurrensfördelar genom offentliga medel, säger de, enligt Svt.se.
I ett uttalande skriver EU-kommissionen att de inte behöver avgöra om det rör sig om statligt stöd eller inte. Bygget kommer i vilket fall som helst följa EU:s regler eftersom syftet är att säkerställa ett projekt som är viktigt för ”gemensamma europeiska intressen”.
”Den offentliga finansieringen av sådan generell infrastruktur är varken ansvarig för att snedvrida konkurrensen eller påverka handeln mellan medlemsländer”, skriver EU-kommisionen i ett pressmeddelande.