Annons:

Domstol för Ryanair om inte passagerare ersätts

Brittiska luftfartsverket hotar att dra Ryanair inför rätta. Orsaken är flygbolagets hantering av passagerarnas ersättning vid förseningar, skriver Svenska Dagbladet.

Brittiska luftfartsverket, Civil Aviation Authority, anser att Ryanair kringgår bestämmelserna och uppmanar därför flygbolaget att betala försenade passagerare – annars tar luftfartsverket ärendet till domstol, skriver Svenska Dagbladet.

Civil Aviation Authority, CAA, stöder sig på EU-förordningen nr 261/2004 som ger resenärer rätt till ersättning vid förseningar på över tre timmar. Enda undantagen är om flygbolaget kan bevisa att förseningen beror på extraordinära händelser som exempelvis oväder och strejk. Passagerarna i England och Wales har enligt förordningen sex år på sig att framför sin klagan i domstol.

”Ryanair försöker införa en tidsfrist på två år från tiden för flygningen tills dess att passageren måste göra sitt ersättningsanspråk i domstol, trots att bolaget tidigare bundit sig vid sex-årsregeln”, skriver CAA i en kommentar.

CAA ifrågasätter också hur Ryanair agerat vid vissa fall som gällande förseningar på grund av tekniska fel.
– Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att se till att passagerarna får det stöd de har laglig rätt till, under och efter trafikstörningen, säger CAA:s vd Andrew Haines.
Ryanair har har kallat till möte med CAA för att, som det heter, ”reda ut de missförstånd som kan ha uppkommit i samband med gamla fall.”

Kommentarer är stängda.