Annons:

Scandic breddar sig – lanserar nytt koncept

Scandic skapar en handfull signaturhotell som ske heta ”by Scandic”. Först ut är Grand Central och Haymarket i Stockholm.

Fram till nu har Scandic haft strategin att man bara har ett varumärke – oavsett läge, design och pris. Nu tar kedjan ett nytt kliv och skapar det man kallar signaturhotell. De ska marknadsföras under sina egna namn, med tillägget ”by Scandic”.

Totalt är det aktuellt att skapa fem–tio sådana hotell, primärt i Nordens storstäder. Den siffran innefattar både omgörning av befintliga hotell och etablering av helt nya. Den 1 februari flaggas Scandic Grand Central i Stockholm om till Grand Central by Scandic, och när Haymarket i Pub-huset i Stockholm öppnar senare den våren blir det som Haymarket by Scandic. Några fler namn går Scandic inte ut med än.

Scandics kommersielle direktör Thomas Engelhart tror att det här är ett sätt att nå nya kunder, bredda sitt erbjudande och få ut en större potential ur hotellen.

– Det gäller både sett ur ett prisperspektiv och att vi kan ta ut svängarna mer på de här hotellen. Ett Scandichotell har vissa komponenter, går man för långt utanför det är det inte längre ett Scandic, säger Thomas Engelhart.

Genom det här greppet ska varje by Scandic-hotell i större utsträckning marknadsföras för sin unikhet, vilket Thomas Engelhart alltså räknar med kommer möjliggöra ett högre pris. Han anser att det här är ett sätt att möta en trend hos konsumenterna.

– Gästerna söker sig alltmer till unika hotellupplevelser, där det specifika erbjudandet på hotellet blir viktigare än något annat.

I och med det här tar Scandic samma kliv som många andra hotelloperatörer redan gjort, man skapar ett så kallat soft brand, som fortfarande är en del av huvudvarumärket men ändå annorlunda.

– För den här typen av hotell är det sociala medier som driver försäljning mer än något annat. Det här är en strategi som kommer att ge oss nya kunder och ny möjlig tillväxt. Dessutom minskar vi risken att alla våra hotell i Stockholm kannibaliserar på varandra.

Men Thomas Engelhart poängterar att det nya varumärket precis som Scandic ligger i mellanklassegmentet.

– Men det finns en bredd inom Scandics hotell idag, det här ger en tydlig positionering.

Kommentarer är stängda.