Annons:

”Jag ser till att besökarna konverterar till en bokning”

Det har varit ett galet jobbår för Mattias Lindblad. Från Finnlines via Big Travel till Emirates Group i Dubai och nu internationell försäljningschef på Momondo.

Vad lockade på Momondo?
– Det är ett snabbt växande företag i den digitala framkanten. Vi är stora i Norden och växer internationellt och vi rör om i resebranschgrytan.

Vad gör du som internationell försäljningschef?
– Jag ser till att besökarna på våra sajter konverterar till en bokning. Jag har hand om  Momondosajterna i Skandinavien, Finland, Brasilien och Indien, allt från användarupplevelsen på sajten till att vi har rätt produkter. Vi ska vara bättre än våra konkurrenter, till exempel Flygresor.se i Sverige.

Innan Momondo jobbade du som sales manager inom affärsresor för DNATA inom Emirates Group i Dubai i två månader, hur hamnade du där?
– Emirates hittade min profil på Linkedin, jag fick göra en Skypeintervju och fick betald resa till Dubai där jag under en dag gick igenom den tuffaste rekryteringsprocess jag varit med om, allt från rollspel, intervju till att göra en presentation om affärsresor med bara en timmes förberedelse. Jag fick jobbet. Möjligheten dök upp från ingenstans och jag tänkte att denna chans får jag inte missa, så jag packade väskan.

Varför blev sejouren så kort?
– I praktiken kändes det som ett steg snett bakåt i karriären, en väldigt hierarkisk ledarstil där alla tänker på sin egen karriär, inte på samarbete och relationer. Jag insåg att jag uppskattar att jobba i platta organisationer där det är högt i tak.

Största utmaningen på nya jobbet?
– Att få kläm på olikheterna mellan marknader, i Norden vet alla vad en prisjämförelsesajt är, i Indien tror många att vi är en onlineresebyrå.

 

Mattias Lindblad

Ålder: 26 år.

Bor: Uppvuxen i Rosengård i Malmö, bor numera i  Ribersborg i samma stad.

Familj: Sambo.

Aktuell: Ny internationell försäljningschef på Momondo i  Köpenhamn.

Kommentarer är stängda.