Annons:

Expansionen krossar miljömålen

Minskade utsläpp av koldioxid är kritiskt för reseindustrins framtid, det lyfter både TUI och Finnair fram. De jobbar också aktivt för att minska sina utsläpp per passagerarkilometer. Men deras totala utsläpp kan ändå komma att öka.

I början av oktober gick TUI-gruppen ut med sin nya hållbarhetsstrategi ”Better holidays, better world”. Där slår bolaget fast att ”minskade koldioxidutsläpp är kritiska för reseindustrins framtid”. Arrangören har därför satt upp målet att man 2020 ska driva Europas mest koldioxideffektiva flygbolag samt till dess även minska koldioxidintensiteten med 10 procent.

Men målen är alltså relativa till hur långt man flyger. Något mål om att de totala utsläppen ska minska finns inte.

– Det är utsläppsintensiteten som ska förbättras, så per flugen passagerarkilometer ska energiförbrukningen gå ner. Men om de totala utsläppen blir mer eller mindre vet vi inte. Vi vill flyga fler personer och tjäna mer pengar. Det är därför vi existerar, om man ska vara krass, säger TUI Nordics hållbarhetschef Fredrik Lindblom.

Ni anser att minskade koldioxidutsläpp är kritiska för reseindustrins framtid. Är ni beredda att sätta upp ett mål om att minska era totala utsläpp av koldioxid?
– Nej, det är inte så målet är avsett.

Kylie Bowen, som jobbar med hållbarhetsfrågor för TUI Group, skriver till Travel News att bolaget de senaste sex åren minskat utsläppen per passagerarkilometer med 10 procent, vilket minskat de totala utsläppen med över 1 miljon ton koldioxid. När Travel News frågar hur många passagerare de räknar med att flyga 2020, för att få ett svar på hur stora utsläppen beräknas bli, får vi inget svar.

– Vi har inte satt något mål som vi går ut med för hur stora de totala utsläppen ska bli, skriver hon.

Fredrik Lindblom bekräftar att trenden för flygindustrin är att trafiken ökar snabbare än effektiviseringen.

– Lösningen är biobränslen. Det går inte att stoppa att folk vill resa. Men det är klart att det är negativt att utsläppen ökar, säger han.

Finnair har däremot satt upp ett mål om totala utsläppsminskningar. Bolaget kommunicerar att man ser ”hållbarhet som en kritisk och strategisk del av verksamhetens resultat”. Det uppsatta målet är att utsläppen ska minska med 20 procent mellan 2009 och 2017.

I oktober gick Finnair stolt ut med att det första av totalt 19 beställda Airbus A350 har levererats. De sista planen ska levereras 2023. Bolaget uppger att de nya maskinerna drar 25 procent mindre bränsle än deras befintliga långdistansplan.

Men i samma veva slår bolaget fast att man ska dubbla trafiken till Asien mellan 2010 och 2020. Fördubblad trafik med 25 procent snålare plan, det låter som en ökning av de totala utsläppen. Finnairs hållbarhetschef Outi Merilä skriver till Travel News att utsläppen från Asientrafiken kommer att innebära 15 procent i lägre utsläpp per revenue tonne kilometre, RTK. Det innebär alltså inte lägre totala utsläpp.

Innan Finnair fick sin första A350 hade man 15 långdistansplan, sju A340 och åtta A330. Nu ska alla A340 och ett antal av A330:orna fasas ut, hur många beror på hur mycket man lyckas växa. Går det riktigt bra behåller man alla A330:or. Det skulle innebära att långdistansflottan mellan 2015 och 2023 gått från 15 till 27 plan. Det skulle definitivt ge en ökning av bolagets totala utsläpp.

Men även om flygbolag som Finnair investerar i nya plan och lyckas minska sina egna utsläpp räcker det inte för att minska hela branschens utsläpp. Detta eftersom de flesta av de gamla planen fortsätter att gå i trafik. Av Finnairs sju A340:or kommer tre att skrotas, de fyra övriga köps tillbaka av Airbus, meddelar presschefen Päivyt Tallqvist. Och A330:orna har flera år kvar i drift.

Summan är att i samband med Finnairs satsning på bränslesnåla A350 växer branschens totala flotta med 16 plan, som trafikeras av olika bolag.

Läs även:

Gasar mot klimatmål

Experten: ”Flyget missar målet”

Ledare: Kapitalisten som trädkramare

Kommentarer är stängda.