Den första snabbfärjan M/S Visby sattes i trafik förra våren, den andra M/S Gotland i höstas. Trenden Destination Gotland ser är att resandet ökade under juli – den viktigaste sommarmånaden – men relativt sett var passagerarökningen kraftigast på hösten.
– Det är människor som kanske åker en extra gång
till fritidshuset eller till släktingar eller förlägger en kortsemester eller konferens till ön. Även antalet bussgrupper har ökat. Att resandet ökar utanför högsäsong är väldigt positivt för oss och för Gotland, säger Per-Erling Evensen.
Flygkriget mellan Gotlandsflyg och Skyways (och även Malmö Aviation gör ett inhopp i sommar) har enligt Evensen inte påverkat Destination Gotland negativt.
Exempelvis är flyget sällan ett alternativ för familjer med barn som vill ha bilen med.
Snabbfärjan från Nynäshamn tar 1500 passagerare på varje tur till Gotland max tre gånger om dagen. Flyget tar 30-50 personer per flight och kan volymmässigt aldrig ersätta färjorna.
– Det är svårt att säga hur mycket bättre det hade gått utan lågprisflyget. Men jag tycker vi kompletterar varann och flygets ökade frekvens och marknadsföring stödjer all trafik till Gotland. Vår största konkurrent är balkongen – att folk stannar hemma.