Har du tröttnat på de nordiska kryssningsresenärerna?
– Nej, men jag har varit Nordenchef i sex år. Det nya jobbet känns som ett privilegium för det ger mig möjlighet att fortsätta viga min själ och mitt hjärta till den här branschen, som jag är så fascinerad av.
Blir det tufft att få spanjorer och
italienare att välja Royal Caribbeans
kryssningar?
– Ja, i Norden är vi störst, men i Sydeuropa är vi små med mindre än 10 procents marknadsandel. De flesta spanjorer och italienare kryssar i Medelhavet
– inte Karibien – och Carnival-ägda Costa är marknadsledare. Jag ska bygga upp en organisation och växa kraftigt på marknaden. Royal Caribbean ska även placera fler fartyg i Medelhavet.
Du har blivit Nordens ”Mr Kryssning”, vad är du mest nöjd med under åren som Nordenchef?
– Jag har aldrig tidigare arbetat med ett sådant sammansvetsat och dynamiskt team. På sex år har vi tredubblat vår försäljning till 120 miljoner och 20 000 passagerare. Vi har aldrig sålt så många kryssningar som 2004 och på 3-5 års sikt tror jag kryssningsmarknaden i Norden kan fördubblas.
En sista fråga, hur ska du fi xa italienskan
och spanskan på nya jobbet?
– Italienskan är inga problem eftersom jag jobbat flera år i Italien. Jag kan prata spanska också, men just nu är den lite rostig …
KATARINA MYRBERG