Annons:

Danska DFDSsatsar på mer lyx

DFDS Seaways följer trenden från Östersjön och lyxar till sina fartyg på den lönsamma taxfreelinjen till Oslo för 120 miljoner. Även Englandsbåtarna rustas upp för att bättre möta konkurrensen från lågprisflyget.

Konkurrensen mellan rederierna är inte lika knivskarp i Kattegatt som i Östersjön, men ändå ingen guldgruva. Danska DFDS Seaways har sålt flera fartyg och lyxat till sina Oslobåtar för 120 miljoner för att förbättra lönsamheten.
– Ombordupplevelsen ska vara viktigare än destinationen och priset. Sedan i februari har vi ökat omsättningen i restaurang och bar med 8 procent, så satsningen bär redan frukt, säger Jes Svare, chef för DFDS Seaways i Sverige.
Interiören har förnyats med renoverade hytter, ombyggda restauranger, en ny temarestaurang och vinbar. En bättre scen för mer avancerad underhållning.

Hur mycket påverkas ni av Östersjörederiernas satsningar på nya båtar och nya koncept?
– Det är två olika marknader. Men vi påverkas prismässigt av kampen i Östersjön. Genom annonsering ser ju kunden vilka priser som erbjuds där och jämför med vad det kostar att kryssa på vår sida.
Den lönsamma taxfreerutten från Köpen-hamn till Oslo via Helsingborg är norrmännens favorit och utgör 55 procent av gästerna. Andelen svenskar är endast 10%, resten är danskar. DFDS Seaways svenska målgrupp utgörs av privat och konferenskunder i Skåne. Bor de längre norrut är Göteborg och Stena Line det naturligaste kryssningsalternativet. Enligt rederiets färska kundundersökning anser skåningarna att god mat är den viktigaste ingrediensen för att en minicruise med Oslobåten ska anses vara lyckad.
DFDS andra svensklinje Göteborg-Newcastle via Kristiansand har känt av lågprisflygets, läs Ryanairs, framfart. Framför allt under lågsäsong märker DFDS Seaways av att antalet resenärer som reser till England utan bil minskar. Dessa lockas i stället av Ryanairs billiga priser direkt till London och Glasgow.
– Däremot är våra semesterresenärer som åker med bil oss trogna. Att flyga lågpris och hyra bil i England har inte slagit igenom. För denna kategori gäster blir kryssningen början på själva semestern, säger Jes Svare.
FÖR ATT MÖTA konkurrensen och värna om de trogna stamkunderna har DFDS Seaways infört en ny prisstrategi på Englandslinjen med mer dynamisk prissättning, likt just lågprisflygets. Kunder som bokar tidigt betalar mindre.
– De som bokar i sista ögonblicket får vara beredda att betala mer, säger Jes Svare.
DFDS Seaways startade en linje från Köpenhamn till Gdansk via Trelleborg 2003, men den lades ner av lönsamhetsskäl mindre än ett år senare samtidigt som bolaget avyttrade fartyg. Några planer på att återuppta Polentrafiken, nu när andra rederier ser kraftiga passage-rarökningar på sina Polenlinjer, har dock inte rederiet.
– Vi har inga fartyg längre som lämpar sig för en sådan trafik, säger Jes Svare.

Kommentarer är stängda.