Annons:

Ommöblering på kryssningsmarknaden

Det möbleras om på den nordiska kryssningsmarknaden. Festivals Cruises konkurs och MyTravels kraftiga nedskärning har öppnat dörrar för både nya aktörer som - italienska MSC - och befintliga rederier.

EFTERFRÅGAN PÅ KRYSSNINGAR fortsätter att öka i Norden. Hos kryssningsexperten Globetrotter, som är en del av My-Travel, har försäljningen av kryssningar från samtliga större rederier ökat under det senaste året. Vd Anders Svensson uppskattar totalmarknaden för kryssningar i Norden till ungefär 50 000.
– Om ökningen hos övriga rederier räcker till för att kompensera MyTravels neddragning är tveksamt. Men omsättningen på totalmarknaden ökar ändå tack vare att rederierna tar ut högre priser, säger Anders Svensson.
Han menar att en del av My-Travels tidigare resenärer avstår från att välja andra kryssningsalternativ på grund av ekonomiska skäl.
– Vissa har inte råd. Många MyTravelresor såldes till underpris som till exempel Mallorca inklusive flyg och helpension i en vecka för
3 995 kronor. De priserna har ingen i dag.
Även resebyråkedjan Ticket vittnar om större intresse för kryssningar och har redan gått om föregående års siffror.
– Vi känner av att utbudet på Medelhavet minskat och anser att neddragningen varit för stor med tanke på att efterfrågan kommit igång rejält. Men den största kryssningsvolymen har vi på Karibienkryssningar, säger Marie Johansson, marknadschef på Ticket.
ÅR 2002 HADE MyTravel nästan halva kryssningsmarknaden med drygt 20 000 resenärer. Försäljningen av koncernens egna kryssningsfartyg har minskat marknadsandelen radikalt.
– Skeppen köptes i en period av stark expansion när alla ville ha kontroll över hela produktionsprocessen. Men lönsamheten var dålig och vi har insett att det är bättre att köpa in kryssningar externt som Carnivals nya koncept Ocean Village, säger Patrik Marklund, produktionschef på MyTravel.
Sommarförsäljningen har halverats jämfört med 2004 och inget tyder på att minskningen blir mindre vad gäller vinterkryssningar. Ändå tjänar MyTravel mer pengar på kryssningar nu.
-Egen kapacitet måste du bli av med till nästan vilket pris som helst. Det var mycket sista minuten priser som skapade en artificiell marknad. Nu säjer vi bara till ordinarie priser som ligger från 8 000 kronor inklusive flyg och helpension för en vecka.
Fritidsresors brittiska moderföretag Thomson har valt motsatt strategi och driver fyra kryssningsfartyg. I sommar erbjuds sex nya kryssningar på den svenska marknaden och volymerna i Norden har ökat från 300 resor sommaren 2004 till 3 700 i sommar och från
2 500 förra vintern till 8 500 kommande vinter.
– Intresset för kryssningar har ökat kraftigt. 90 procent av resorna är redan bokade. Men ökningen beror snarare på de nya fartygen, en breddning av målgruppen samt att intresset för prisvärda resor ökat än på MyTravels neddragning, säger Marie Malmros, informatör på Fritidsresor.
ITALIENSKA REDERIET MSC, som inledde sin kryssningssatsning efter att -Festival Cruises gått i konkurs, satsar intensivt på -såväl den -europeiska marknaden som den ameri-kanska. Festivals frånfälle öppnade dessa möjligheter. Tre av sex -anställda på Skandinavienkontoret kommer från Festival.
– Genom våra tidigare goda -relationer med agenterna har satsningen gått över förväntan. De sista månaderna förra året sålde vi 1200 kryssningar. Nu säljer vi ett par hundra kryssningar i veckan, säger Claes Tamm, vd för MSC Cruises i Skandinavien.
Målet är att sälja 8 000 kryssningar i Skandinavien i år, varav 70 procent via agenter.
Kryssningsrederiet samarbetar med nischade resebyråer, men har även nyligen inlett ett samarbete med Resia i Sverige.
– Genom höga försäljningsprovisioner till resebyråerna och konkurrenskraftiga priser räknar vi att nå våra mål, säger Claes Tamm.

Även NCL,som la ned sitt kontor i Skandinavien för ett år sedan, säljer främst via resebyråer och turoperatörer. Nu satsats det återigen på Skandinavien och en ny svensk försäljningschef för regionen har anställts. Ari Siivikko, som är ansvarig för bland annat Norden, men stationerad i Tyskland, vill inte ge några exakta siffror.
– Vi har ökat vår omsättning i Sverige och har fyrtaliga siffror, säger han.
MARKNADSLEDANDE ROYAL Carribean har fördubblat antalet nordiska resenärer under senare år till 20 000, varav 80 procent kommer från Sverige och Norge. Under 2005 har bokningarna ökat med 25 procent jämfört med samma tidpunkt föregående år.
– Våra satsningar de senaste fem-sex åren på yngre målgrupper och nya fartyg har gett resultat.
Medelåldern är nu 42 år jämfört med närmare 60 när jag började i branschen för tio år sedan, säger Anna-Maija Isachsen, försäljnings- och marknadsdirektör för de nordiska länderna för Royal Caribbean International & Celebrity Cruises.
Enligt henne är den nordiska marknaden inne i samma mognadsskede, som den tyska och engelska var för några år sedan. Konkurrensen ökar och aktörerna blir fler samtidigt som en efterfrågeökning väntas.
Trenden är också att rederierna beställer nya fartyg på löpande band. Hur stor är risken för överkapacitet på marknaden?
– Fortfarande finns stor potential. I Sverige kryssar cirka 15 000 resenärer per år, vilket är litet jämfört med England där 1 miljon kryssar. Jämför man med hänsyn tagen till befolkningsstorlek skulle tio gånger så många svenskar kryssa, säger Anders Svensson på Globetrotter.
FAKTA kryssningsföretag
Royal Carribean
Marknadsledande med 20 000 sålda kryssningar i Norden 2004. Ligger i maj 25 procent över föregående år.
MSC
Startade i maj 2004. Sålde 1 200 kryssningar under året. Säljer några hundra kryssningar i veckan med målet 8 000 i år.
Festival Cruises
Gick i konkurs 2004.
Fritidsresor
cirka 6 500 resenärer sommaren 05
cirka 8 500 resenärer vintern 05/06.
My Travel
Halverade antalet sommarresor i år p g a försäljning av egna skepp. *
* Vill inte uppge siffror. Senaste uppgiften om antalet resenärer: 20 000 år 2002.

Kommentarer är stängda.