Förlustrapporter har kommit från såväl Viking Line som Birka Line och Silja Line. Höga oljepriser och överetablering på marknaden pressar ner rederiernas lönsamhet. Dessutom hårdnar konkurrensen från de estniskägda rederierna, som har lägre kostnader.
Regeringens förslag om att sänka den svenska spritskatten med 40 procent kan bli ytterligare ett dråpslag.
– Det handlar om en viktig del av rederiernas omsättning och går förslaget igenom är det naturligtvis allvarligt”, säger Håkan Friberg till TT.
Det är dock svårt att uppskatta hur stor effekten blir, menar han.
Det pressade läget kommer antingen att leda till att något bolag snart slås ut, eller att några färjor tas ur trafik, bedömer Friberg.
Marknadsledande Viking Line tar dock den eventuella sänkningen av spritskatten med ro.
– Vi anpassade redan i mars förra året våra priser sedan den finländska regeringen beslutat sänka spritskatten med 40 procent. Vad vi nu kan råka ut för är att vår spritförsäljning sjunker. Men de flesta av våra resenärer åker inte med våra färjor främst för att köpa alkohol. Sänks den svenska spritskatten med 40 procent kommer våra priser ändå att vara 25-30 procent lägre än vad det kostar att handla i land, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien, till TT.