Det går bra för den finska varvsindustrin. I dag byggs 25-30 procent av alla passagerarfartyg i Finland.
För drygt ett år sedan gick två norskdominerade koncerner, Kvaerner Masayard i Helsingfors och Åbo samt Aker Finnyard i Raumo ihop och bildade Aker Finnyards.
Fram till 2008 har Aker Finnyards kontrakt på 12 nya fartyg. Tre av dem blir världens största och modernaste kryssningsfartyg och en blir världens största bilfärja.
– Till skillnad från Sverige insåg vår varvsnäring att det var lönlöst att konkurrera med Japan och Korea om att bygga tanker och andra handelsfartyg. För att överleva gällde det att hitta en egen nisch och bli världsbäst på det, säger vd Yrjö Julin enligt DN.
För årets andra kvartal redovisar hela Aker Yards-koncernen en omsättning på 4 miljarder norska kronor. Nettovinsten på 240 miljoner kronor har ökat med 24 miljoner jämfört med samma period 2004.