– Det finns en stor efterfrågan på snabba och bekväma resor för både personfordon och frakt. Det nya fartyget tillgodoser detta behov, säger Jan Kårström, Viking Lines Skandinavienchef till Travel News.
Det nya fartyget, som sjösätts i januari 2008, kostar cirka 1,2 miljarder kronor och ska ta 2 500 passagerare. Konceptet som Viking Line utvecklat under tre års tid innebär att färjan sammanför de bästa egenskaperna hos konventionella bilfärjor och katamaraner. Det är snabbgående samtidigt som det kan gå även vintertid och med hög driftssäkerhet.
Sedan Estlands EU-inträde, som inneburit slopad taxfreeförsäljning och högre införselkvoter av alkohol, har linjen mellan Helsingfors och Tallinn utvecklats till en transportlinje från att tidigare varit mer av en kryssningslinje. Även Tallink har investerat i nya fartyg på linjen, en ny generation höghastighetsfärjor av ropaxmodell.
Det nya fartyget kommer att ha finsk besättning. Viking Line är överens med finska sjömansfacket om ett avtal som enligt rederiet ”förstärker förutsättningarna att på kostnadssidan uppnå konkurrenskraft” gentemot främst estniska Tallink.
Viking Line har även optionsavtal med Aker om ytterligare två fartygsbyggen.