Det har länge spekulerats i att First Hotels ska säljas. Och Petter A Stordalen, koncernchef för Choice Hotels Scandinavia, gör ingen hemlighet av att han är intresserad.
– First skulle vara ett intressant komplement till Choice. Jag tror hur som helst att chansen är mycket större att First inom tre år säljs – än att det inte säljs. Det är den typen av konsolideringar vi kommer att se. Det samma gäller till exempel Rica och Sweden Hotels.
För ett par månader sedan föreläste Petter A Stordalen på ett branschseminarium. Och stack ut hakan ordentligt.
Han valde att utse vinnare och förlorare bland sina kollegor och konkurrenter.
Bland vinnarna såg han Scandic, SAS Radisson och Choice.
Förlorarna: Best Western, Sweden Hotels, First och Norlandia.
Dessutom listade han tre förutsättningar för att överleva i hotellbranschen: Kedjetillhörighet. Kontanter. Kontantström.
Kunderna köper hotellrum på ett annat sätt än tidigare. Snart sker nittio procent av affärerna genom systemstyrda produkter som lojalitetskort, fritidsprodukter och kuponger. Det konsoliderar branschen, säger han och hänvisar till ett uttalande från Mathew Hart, exekutiv vice president på Hilton Hotels Corp:
”Denna industri kommer att fortsätta konsolidera. Om du inte har rätt storlek för att tävla kommer det att bli väldigt tufft. Det bästa exemplet jag har är vårt HiltonHonors-program, där 35 procent av våra kunder är medlemmar. Som jag ser det; om du inte finns i vårt program, Marriott:s program eller Starwood:s program så är det kört för då kan du bara konkurrera med priset.” Petter A Stordalens ambition är att fortsätta den aggressiva satsning som nyligen kröntes med öppnandet av Clarion i Stockholm.
– Det finns ingen anledning att ta det lugnt just nu. Jag
bedömer att vi har behov av ytterligare två hotell i Stockholm. Vi har investerat mer än någon annan hotellkedja under en period och det ska vi fortsätta med.
Stefan Sjödin