Annons:

Hyfsat 2002- värre i år

2002 blev ett hyfsat år för hotellen. De 50 största hotell- och konferensanläggningarna omsatte närmare 12 miljarder och vinstmarginalen blev i genomsnitt goda 7,2 procent.

– Med tanken på den sviktande konjunkturen och tappet i efterfrågan var utvecklingen förvånansvärt bra 2002. De nordiska länderna har jämförelsevis klarat sig bra jämfört med övriga västeuropa, säger branschekonomen Göran Granhed som tagit fram siffrorna för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagares räkning.
Av de stora kedjorna ökade främst Accor, Elite och Choice sin omsättning. Radisson SAS och Scandic/Hiltons omsättning minskade däremot, men ändå gjorde Scandic/Hilton ett mycket starkt resultat med en vinst på 340 miljoner kronor.
Konjunkturförsvagningen har dock förstärkts under 2003, med försämrade resultat för speciellt affärs- och konferenshotellen.
– Det sämsta halvåret vi sett i hotellbranschen, är Choices Hotels ägare Petter A. Stordalens kompromisslösa dom över det första halvåret i år.
Samtidigt ser han för första gången sedan 11 september 2001 en ljusning i bokningsingången.
Jonas Ridderström, vd för First Hotels, beskriver det gångna hotellåret i nästan lika dystra tongångar:
– Det har varit tufft. Hotellkedjorna har verkligen fått bekänna färg och visa hur stabila företagen är. Sommaren 2003 blev genom det fina vädret inte heller det uppsving för cityhotellen som vi hoppats på.
Jonas Ridderström tror inte på någon vändning under hösten.
– Den blir tyvärr som resten av året varit. Ingen ytterligare minskning, men heller ingen återhämtning, bedömer han.
Ett tydligt exempel på de stora affärshotellens problem är hur Hiltons offensiv i Skandinavien abrupt bromsats upp . Hotellen i Linköping och Infracity norr om Stockholm fick snöpligt återflaggas till Scandic.
– En makalös felbedömning. Skandinaviska affärsresenärer har ingen tradition att bo på femstjärniga hotell. Det är för svårt att försvara det inför både arbetsgivare och anställda, som en hotell-vd uttrycker det.
Hilton/Scandics Sverigechef Frank Fiskers medger att ledningen delvis gjorde en felbedömning, även om den oväntat djupa och långvariga konjunkturnedgången bär störst skuld. Framförallt kollapsen inom IT-, telecom- och finansbranscherna som varit en stark bokningsmotor hos Scandic och Hilton.
– Vi hade en intern process där jag fick övertyga om att det bästa var att konvertera tillbaka i tid och säkra hotellen i ett annat varumärke. Det har varit en läroprocess för oss i Hilton. Men vi har inte stoppat upp vår satsning, vi avvaktar att marknaden vänder, även om vi just nu inte har några planer på att rulla ut ytterligare Hiltonhotell, säger Frank Fiskers.
Han säger att utvecklingen under 2002 var bra fram till hösten, då Stockholmsmarknaden började backa. Kedjan har tappat 8 procentenheter av sin snittbeläggning från i fjol och ligger hittills i år på 65 procent i Stockholm.
Enligt SHR har den sammanlagda beläggningen på Stockholmshotellen sjunkit från 74 procent 2000 till 60-61 procent i år. Choices storsatsning på Clarion har lett till ökad kamp om kunderna och viss prispress.
– Trots konjunkturförsvagningen har hotellen ändå lyckats hålla priserna uppe, säger Göran Granhed, branschekonom på SHR.
Både konsolidering och splittring har kännetecknat de stora aktörerna på hotellmarknaden. Rezidor SAS lyckades locka över
Software Hotels från Sweden Hotels till den nya trestjärniga Park Inn-satsningen.
Samtidigt har Bicky Chakra-borty och Elite Hotels klivit av från Best Western vilket öppnar för budgivning från flera intresserade kedjor.
Den dystra bilden nyanseras en del av utrednings- och analysföretaget Resurs.
– Trots en minskad rumsförsäljning med 1,6 procent det första halvåret i år, så har antalet övernattningar inte minskat, säger Resurs vd Lars Paulsson. Samtidigt som affärsresenärerna minskat något har det kompenserats av att antalet privatresenärer ökat.
Enligt Resurs ökar egentligen antalet affärsresor, främst från våra grannländer, medan antalet långväga affärsresenärer minskar. Ett ökat antal affärsresenärer väljer idag att i större utsträckning stanna borta kortare tid vid varje resa, eller att bo över på enklare boendeställen än hotell.
Det visas bland att genom att boendet i stugbyar ökat med 9,3 procent under första halvåret i år.
– Men du kan inte ersätta en välbetalande affärsgäst med en ryggsäcksresenär. Går det sämre i storstäderna påverkar det hotellmarknaden i hela landet, säger Göran Granhed på SHR som tror att de svenska affärshotellen ligger rätt positionerade när konjunkturen vänder.

Kommentarer är stängda.