Annons:

Nyckeln till 43 000 hotell

Netbook har överlevt IT-yrans baksmälla. Den elektroniska hotellbokningstjänsten med flera internationella storföretag som storanvändare riktar nu blicken även mot privatresenärer och resebyråer.

Netbooks huvudmålgrupp sedan 1998 är större företag med egna hotellavtal. Ericsson, Volvo och Ford Europe hör till kundkretsen på ett par hundra företag, varav ett 25-tal är storanvändare.
Hotellen lägger in företagens avtalspriser och sina vanliga listpriser i databasen, som den enskilde affärsresenären eller företagets resebyrå bokar direkt utan omvägen förbi ett GDS-system, vilket sänker distributionskostnaderna. Totalt är 43 000 hotell över hela världen bokningsbara genom Netbook
– Största fördelen är att företaget får bättre kontroll över sina hotellkostnader. Hotellstatistik är ett bedrövligt område och med Netbook får företagen en mycket detaljerad bild: De kan bland annat se snittpris per hotellkedja, hotellkostnader per avdelning samt bättre styra sina resenärer till avtalshotellen, säger vd Anders Forsberg.
Sedan i våras har antalet bokningar skjutit i höjden. Under perioden april-juni bokade nästan 3900 personer hotell via Netbook, nästan en fördubbling jämfört med samma period i fjol.
– Vi har fått en del nya kunder i Norge, men främst tror jag det handlar om en mognad hos användarna.
I många fall är företagsavtalen trepartssamarbeten mellan Netbook, företaget och dess resebyrå. Vägverket har i sitt resebyråavtal med BTI Nordic (Bennett) skrivit in att alla hotellövernattningar i första hand ska bokas i Netbook, i andra hand via Amadeus hotellbokning och i tredje hand via telefonkontakt.
– Vi har fått en klar bild över våra hotellkostnader och ett värdefullt underlag i en analys vi gör av all upphandling inom verket. Men hotellen bör bli bättre på att lägga ut lediga rum, bilder och information. Som kund hoppas vi också att vi ska kunna boka konferenser i Netbook i framtiden, säger Mariette Hermansson, vägverkets förvaltare.
Netbook finansieras genom licensavgifter från kundföretagen medan hotellen betalar både licensavgift och en transaktionsavgift vid varje bokning. Choice Hotels, som varit anslutet i fem år, uppger att ”en betydande andel” av deras bokningar går via Netbook. Även Choices egen on line-försäljning slussas denna väg.
Men trots framgångar inom affärsresesegmentet uppvisar Netbook ingen vinst än.
– Nedgången av affärsresandet har visserligen bromsat tillväxttakten, men i år har vi budgeterat för vinst och under första halvåret 2003 redovisar vi en liten bruttovinst, säger Anders Forsberg.
Nu riktar Netbook blicken även mot privatresemarknaden och har sedan i sommar en funktion där hotellen kan skapa och sälja sina egna hotellpaket. För ett år sedan släpptes också en särskild resebyråversion, där resebyråer kan välja Netbook som bokningskanal i stället för GDS:ernas hotellbokning för alla sina kunder.
Netbook har slutit avtal med den internationella resebyråsammanslutningen ITP. Ark Travel, som tills nyligen var medlem i ITP, testade resebyråversionen under en period.
– Systemet fungerade bra, men det fanns en mental spärr hos resesäljarna som tyckte det försvårade arbetet att behöva gå ur ett system och in i ett annat. Därför behöver vi hitta verktyg som underlättar för säljarna att jobba i flera system samtidigt, säger Lena Bergman, vd på Ark Travel.
Anders Forsberg är medveten om dilemmat.
– Vi måste visa att vår funktion är så mycket bättre att det är värt besväret att ”byta fönster” och samtidigt hitta lösningar för att knyta ihop bokningar som görs i olika system. Vår detaljerade hotellstatistik är ju också ett viktigt försäljningsargument mot resebyråns företagskunder.
fakta NETBOOK

– Grundat 1996 av Anders Forsberg, web-byrån Westnet m fl
– Köptes 2000 av Artika Time Media Group i Göteborg. Såldes till danska Travis 2002. Travis ombildades till Travel Intelligence Group (TIG). TIG består av Netbook samt det norska självbokningssystemet in2 AS. TeleNor Venture AS är huvudägare i TIG.
– Storkunder är t ex Ericsson, Volvo, Ford Europe, Vägverket
– 10 anställda
– Omsättning 2002: 6 mkr
– Resultat före skatt: -12 mkr
Förlusten beror på att samtliga aktiverade försäljnings- och utvecklingskostnader samt goodwill från tidigare år kostnadsförts som nedskrivning.

Kommentarer är stängda.