– Det kan bli fråga om ett samgående eller samarbetsavtal. I dag har TFDS två hotell, men det bör bli fler i Ramadakonceptet. Potentialen ligger i företagets internationella säljorganisation där ett stort antal övernattningar efterfrågas, säger Håkan Ekengren, vd för Sweden Hotels/Ramada Sweden.
Organisationen har Ramadalicens i Sverige, Danmark, Baltikum och Åland och fördjupar även samarbetet med Ramada Finland.
– Ett starkt nordiskt samarbete är viktigt för att öka marknadsandelarna bland genom nordiska företagsavtal. På några års sikt ska det finnas runt 100 Ramada-hotell i regionen, säger Håkan Ekengren, vd för Sweden Hotels.
Att Sweden Hotels nu ingår i Marriott/Ramadas marknadsförings och distributionssystem har enligt Ekengren ökat andelen utländska gäster.
– I de större bokningskanalerna som Amadeus har vi på jämförelsebara anläggningar dubblerat omsättningen, säger Håkan Ekengren.
En av de viktigaste fördelarna med Marriott/Ramada är att organisationen nu för första gången blir highly preferred partner i resebyråsystemen.
– Det har stor internationell betydelse. Vi ligger därmed i samma division som Hilton och Radisson SAS och över Choice och First.
Kostnadsnivån för att ingå i Marriott/Ramada ligger generellt på runt fem procent av logiintäkterna för varje enskilt hotell, vilket enligt Ekengren motsvarar nivån hos Choice och First.
Trots att organisationen krympt med ett 30-talanläggningar och att konverteringen gått trögare än väntat – hittills har 28 anläggningar gått över till Ramada – menar Ekengren att Ramada-satsningen varit oundviklig och dessutom gett mer än väntat.
Karin Starkman Ahlstedt