Annons:

Bo hemma på hotell – trend som fått fotfäste i Sverige

USA har lägenhetshotellen blivit ett vanligt alternativ för affärsmän på resa. I Sverige, liksom i övriga Europa, för konceptet en blygsam om än starkt växande tillvaro.

Extended Stay, Recidence Hotels, Serviced Apartments, Hotel Apartments. Kärt barn har många namn. I USA har lägenhetshotellen blivit ett etablerat kommersiellt boendealternativ för affärsresenärer. Flera stora aktörer, däribland traditionella hotellkedjor, har gett sig in på marknaden och utvecklingen har gått raskt framåt under 90-talet. I dagsläget består cirka 10 procent av hotellmarknaden av lägenhetshotell. En andel som förutspås öka till det dubbla i framtiden.
I Asien är lägenhetshotell väl etablerat med fokus på övre segmentet.
I Europa är marknaden fortfarande relativt liten och fragmenterad, även om tecken på tillväxt och konsolidering finns. I somras köpte asiatiska Ascott Group resterande del av Citadine, med över 5100 rum i lägenhetshotell i Paris, London, Bryssel och Wien med avsikt att stärka sin position i Europa.
Men i Sverige är lägenhetshotell fortfarande ett okänt begrepp för många affärsmän.
– Det är ett relativt nytt fenomen här jämfört med i USA och ingen av de större kedjorna har satsat på konceptet. Att stora hotellkedjor som Marriott satsat internationellt har bidragit till att öka affärsresenärernas kännedom utomlands, säger Hans-Åke Pettersson, vars konsultföretag gjort studien Rumsbalans i Stockholm 2003, på uppdrag av gatu- och Fastighetskontoret i Stockholm.
I Sverige är Stockholmsmarknaden mest utvecklad. Här finns fem aktörer med åtta anläggningar och totalt 600 lägenheter.
– Det här är ett bra alternativ för affärsresenärer som bor länge på samma ställe. Vi förutspår att lägenhetshotell på sikt kommer att ta sin självklara plats i marknadsmixen. Fram till 2008 kommer det att efterfrågas ytterligare 400 lägenheter för att svara mot marknadens behov, säger Hans-Åke Pettersson.
Accome Hotel Apartments (tidigare City Apartment) har i dag 74 procent av det totala beståndet i Stockholm med tre anläggningar och 436 lägenheter i Stockholm.
Företaget, som innan sommaren öppnade sin sjunde anläggning i en tidigare chokladfabrik i Malmö, satsar på att bli marknadsledande i Skandinavien.
Varför tror ni att boendeformen kommer att slå igenom här?
– Vi satsar på att göra begreppet känt hos travel managers och affärsresenärer och märker att de som hittat hit gärna kommer tillbaka. Trenderna i USA brukar komma hit, även om det tar längre tid, säger Monica Nihlvin, försäljningschef för Accome Hotel Apartments.
Hon använder hellre begreppet Hotel Apartments än lägenhetshotell, eftersom hon tycker att det sistnämnda för tankarna till att fjälllägenheter med lakan som ligger i en plastpåse innanför dörren när man kommer.
– Det här är något helt annat, ett hotell fast med lägenheter Men vi har inte lull-lull som tofflor och champagne utan satsar på att utrusta lägenheterna för affärsmän med rejäla arbetsplatser och bredband i alla rum.
90 procent av gästerna är affärsmän. Många bor längre perioder till exempel vid pendling eller vid längre projektanställningar i annan stad. 40 procent av Accomes gäster bor i en vecka, 30 procent över en månad och övriga bara några nätter.
– Våra kunder är allt från vd:ar till hissmontörer. Vi har till exempel it-konsulter, kursledare och familjer som får ersättningsboende från försäkringsbolag till exempel på grund av brand, säger Monica Nihlvin.
Hon menar att anledningen till att gäster väljer lägenhetshotell är att de vill ha ökad valfrihet, integritet och en hög boendestandard till ett bra pris.
– Ju längre gästen bor desto billigare blir det per natt.
Enligt Hans-Åke Petterssons rapport varierar priset (listpris för en veckans boende inklusive moms och städning under september 2003) mellan SEK 3500 och 7665.
På Accomes tre anläggningar kostar en veckas boende drygt 5000 kronor.
Störst skillnad mellan lägenhetshotell och till exempel fullservicehotell är, enligt rapporten, boendelängd, självhushåll, färre kringtjänster som ingår i rumspriset och att konferens- och restaurangverksamhet minimeras/ saknas. I motsats till de traditionella hotellen måste lägenhetshotellen inte alltid ha personal redo att sköta in- och utcheckning, frukostservering och byte av sänglinne och handdukar dagligen.
Detta innebär en annan kostnadsstruktur och möjliggör ett högre täckningsbidrag. Enligt undersökningen Smith Travel Research har den ledande operatören i USA, Extended Stay America, med mer än 450 anläggningar i 42 delstater, dubbelt så hög rörelsemarginal som fullserviceoperatörer.
Accome har expanderat och tagit marknadsandelar det senaste året. Enligt Nihlvin ligger beläggningen 40-50 procentenheter högre än branschsnittet för hotell enligt SCB:S hotellstatistik för hotell i Storstockholm med 100-199 rum. Men resultatmässigt har det varit tufft med 11 miljoner i förlust förra året.
– Det beror på att vi investerat hårt i nya anläggningar och att marknadsföra vårt nya namn. Det gäller ta den ledande marknadspositionen innan någon av de internationella hotellkedjorna ger sig in i detta i Skandinavien.
Vad krävs för att ni ska gå runt?
– Högre beläggning och något högre priser. Med det intresse vi känner från marknaden tror vi på nollresultat i år och svarta siffror framöver.
karin starkman ahlstedt
Definition lägenhetshotell: Fullt möblerade lägenheter, större än ett vanligt hotellrum men mindre än en bostadslägenhet, utrustade med kök eller pentry. Gästen ska ha tillgång till service från en mindre reception och ha tillgång till matsal, tvättstuga etc. Vanligtvis städas lägenheten och får nytt linne varje vecka och mot tillägg kan övrig service köpas tex frukost, extra städning och tvättservice.
Källa Rumsbalans i Stockholm 2003,
I Accome Hotel Apartments ingår sju anläggningar: Kista, Solna och Alvik iStockholm, Mazetti i Malmö, Skatudden och Tölö i Helsingfors och en i centrala Prag.
? 2003: Omsättning: 65 miljoner.
? Resultat 2003: -11 miljoner.
? Målsättning 2004: Omsättning: 100 miljoner Resultat: 0

Kommentarer är stängda.