Annons:

Icehotel tar över Destination Kiruna

Incoming- och eventarrangören Destination Kiruna har likviderats. All personal går över till Icehotel.
Även om fokus flyttas till att marknadsföra hotellet kommer de att arbeta året runt för att sälja hela Nordkalotten, precis som tidigare.
– Det känns som ett steg i rätt riktning. Kopplingen till Icehotel har alltid varit väldigt stor, säger Dan Björk, initiativtagare till Destination Kiruna
och ny marknads- och försäljningschef på Icehotel.
Internationellt är varumärket Icehotel betydligt mer känt än Kiruna. Därför anser Dan Björk det vara logiskt att sälja under namnet Icehotel eftersom
det ger större uppmärksamhet. Men han tror inte att långväga resenärer kommer till regionen bara för att bo på hotellet. Det är annat som lockar: Natur, det storslagna landskapet, tystnaden. Därför kommer de sälja mycket mer än bara hotellet.
För Strömma Fjäll & Aktivitet, vilka bland annat äger fjällanläggningar i Hemavan, Tärnaby och Riksgränsen, innebär detta slutet på samarbetet med Destination Kiruna.
– Vi har inlett samarbete med det nystartade bolaget Avanda. De kommer att agera säljbolag med liknade upplägg. Jag tror inte det kommer förändras jättemycket, men vi får se i det långa loppet, säger marknads- och försäljningschef Manuel Lindberg.
Icehotels viktigaste målgrupp är MICE-segmentet.
Privatresenärer kommer vanligast bara en gång till Icehotel men företag kan komma om och om igen, ofta för att bjuda internationella gäster eller ha events. Omkringaktiviteter blir då viktiga. En annan viktig arbetsuppgift är att sälja regionen på sommaren, när hotellet inte finns. Icehotel räknar med en omsättning på 130 miljoner för 2004.
JOHAN NYLANDER

Kommentarer är stängda.